اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر:

راهکارهای علمی در صنعت آبزی‌پروری موثر است

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر گفت: راهکارهای علمی در رشد کمی و کیفی صنعت آبزی‌پروری موثر است.

راهکارهای علمی در صنعت آبزی‌پروری موثر است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، شهریار بهروزی ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: در آغاز قرن جدید آهنگ رشد جمعیت انسانی در جهان سرعت قابل ملاحظه‌ای یافته است.
وی با بیان اینکه جمعیت دنیا از مرز هفت میلیارد نفر گذشته است، افزود: مسئله تامین غذا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و به دلیل رشد سریع جمعیت انسان در جهان به ‌ویژه در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته و کاهش ذخایر طبیعی ماهیان، صنعت آبزی‌پروری از نظر کمی و کیفی گسترش یافته است.
به گفته بهروزی، به دلیل آلودگی آب رودخانه‌ها و دریا، صید بی‌رویه و قاچاق، تخریب محیط زیست، هجوم شانه‌دار مهاجم دریای خزر و ... ذخایر طبیعی آبزیان حوضه جنوبی دریای خزر کاهش چشمگیری داشته است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، راهکارهای علمی و کارشناسی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی در رشد کمی و کیفی صنعت آبزی‌پروری به منظور توسعه پایدار را موثر خواند و تصریح کرد: ماهی کپور نقره‌ای یکی از گونه‌های مهم ماهیان پرورشی گرم‌آبی است.
وی استان مازندران را یکی از مناطق مستعد برای مطالعات تحقیق و سرمایه‌گذاری در مورد صنعت آبزی‌پروری در کشور معرفی کرد و گفت: صنعت آبزی‌پروری در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.
بهروزی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان گرم آبی موجب اشتغالزایی و تامین پروتئین حیوانی می‌شود، خاطرنشان کرد: ماهیان گرم‌آبی می‌تواند یکی از گزینه‌های علمی و عملی به منظور جبران کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر محسوب شود.
کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر، شناسایی عوامل آلوده کننده و بیماری‌زا در ماهیان پرورش گرم‌آبی همزمان با رشد کمی و کیفی این صنعت را نخستین اقدام برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و توسعه پایدار اعلام کرد.
وی به بررسی و شناسایی آلودگی‌های انگلی در ماهی کپور نقره‌ای پرورشی اشاره کرد و اذعان داشت: بیشترین درصد آلودگی به انگل‌ها در فصل تابستان بوده به طوری که بین درصد فراوانی انگل‌های جدا شده و فصل تابستان رابطه معناداری وجود دارد.

*رهاسازی بچه ماهی در بقای ماهی سفید تاثیرگذار است

کارشناس آزمایشگاه بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود نیز در این جلسه گفت: ماهی سفید دریای خزر متعلق به خانواده کپور ماهیان است که در سواحل جنوبی دریای خزر زندگی می‌کند.
فرهاد عقل‌مندی با بیان اینکه ماهی سفید برای تخم‌ریزی و تولیدمثل از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت از دریای خزر وارد رودخانه‌های سواحل جنوبی این دریا می‌شود، افزود: امروزه برای حفاظت از بقای این ماهی، ماهیان مولد را از رودخانه‌های مهم سفیدرود، تجن، شیرود، تنکابن، گرگانرود و پلرود حوزه جنوبی دریای خزر در فصل تخم‌ریزی و تولیدمثل صید کرده و به صورت مصنوعی تکثیر می‌کنند.
وی ادامه داد: از بچه ماهیان تولید شده تا اندازه انگشت قد در استخرهای خاکی مراقبت کرده و زمانی که وزن آنها به حدود یک گرم رسید بچه ماهیان را در رودخانه‌های مهم شیلاتی حوضه جنوبی دریای خزر با رعایت اصول علمی و کارشناسی زیر نظر مراکز تحقیقاتی شیلات رها می‌کنند.
عقل‌مندی، ماهی سفید را یکی از ماهیان پر ارزش شیلاتی نامید و تصریح کرد: ماهی سفید دارای ارزش غذایی فراوان بوده و با ایجاد فرصت‌های شغلی زمینه اشتغالزایی صیادان تعاونی‌های پر را مهیا کرده است.
کارشناس آزمایشگاه بهداشت و بیماری‌های آبزیان ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی خیرود به بررسی آلودگی بچه ماهیان سفید به انگل روده‌ای بوتریوسفالوس اشاره کرد و بیان داشت: بررسی آلودگی ماهی سفید در کاهش رشد، انتقال عوامل پاتوژن به دیگر ماهی‌ها و آبزیان حائز اهمیت است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول