وی افزود: در این طرح تمام اطلاعات و اسناد مربوط به وقایع حیاتی استان در طول 86 سال گذشته اعم از ولادت، فوت، ازدواج و طلاق به صورت اسکن وارد سیستم رایانهای شده و پس از جمعبندی و پردازش، یک نسخه از آن به پایگاه جمعیتی کشور ارسال میشود.
جعفریآذر گفت: از ابتدای امسال تاکنون از تعداد 9 میلیون سند موجود، 3 میلیون سند تکمیل و اسکن شده و بقیه نیز تا پایان سال آینده تکمیل میشود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجانشرقی هدف و مزایای این طرح را مرور و اصلاح اسناد موجود، افزایش سرعت تحولات ثبت وقایع، کاهش هزینهها و متمرکز کردن بانک اطلاعاتی ثبت وقایع هر استان به صورت شبکه الکترونیکی کشوری اعلام کرد.
وی یادآور شد: هم اکنون صدور و اصلاح اسناد ثبت احوال منوط به ارسال مدارک جمعآوری شده به مبدأ صدور مدارک بوده که این امر مستلزم تحمیل هزینههای پستی است.
جعفریآذر گفت: بعد از تحقق طرح آرشیو الکترونیکی، هر ایرانی در هر نقطه از کشور میتواند بدون مراجعه به واحد مبدأ از خدمات ثبت احوال در حداقل زمان ممکن برخوردار شود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجانشرقی با اشاره به اهمیت ثبت وقایع چهارگانه گفت: آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان دارای اعتبار ویژهای است؛ چرا که متکی به خوداظهاری نبوده و بر پایه اسناد و مدارک مستند هستند.
جعفریآذر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه برتر استان آذربایجانشرقی در زمینه ثبت به موقع وقایع حیاتی چهارگانه در سطح کشور اظهار کرد: آذربایجانشرقی با 99.8 درصد ثبت دقیق وقایع چهارگانه در کشور رتبه نخست را دارد.
وی اضافه کرد: از امسال رصد مهاجرتها به ماموریت جدید سازمان ثبت احوال اضافه شده است و در این راستا از این پس برای ارائه خدمات دولتی و شناسایی ساکنان هر منطقه، داشتن کدپستی لازم و ضروری خواهد بود.
جعفریآذر همچنین به اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه و تعویض شناسنامههای دستی در استان اشاره کرد و گفت: از امسال که اجرای این طرح آغاز شده است، تاکنون سهم استان آذربایجانشرقی یعنی صدور 70 هزار جلد شناسنامه به اتمام رسیده و در حال حاضر خارج از سقف ابلاغی، شناسنامه جدید صادر میکنیم.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجانشرقی خود بر لزوم تجمیع گورستانها و غسالخانههای شهر بناب تأکید کرد و گفت: این کار باید در اولویت قرار گیرد و توسط شهرداری بناب مدیریت شود.
انتهای پیام/ح10