اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی گیلان خبر داد

راه‌اندازی آزمایشگاه اسانس‌گیری گیاهان دارویی در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از راه‌اندازی آزمایشگاه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی و ترویج متدهای علمی استخراج در بین بهره‌برداران روستایی در ایستگاه تحقیقات شلمان این استان خبر داد.

راه‌اندازی آزمایشگاه اسانس‌گیری گیاهان دارویی در گیلان
محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان لنگرود، اظهار داشت: ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان یکی از ایستگاه‌های اقماری است.
وی افزود: این ایستگاه با توجه به سطح وسیع جنگل‌های استان و به منظور حمایت و پشتیبانی از این منابع مهم در کشور در سال 1316 تاسیس شد.
این مسئول، مهم‌ترین وظیفه مرکز تحقیقات شلمان را کاشت، نگهداری و حفظ گونه‌های مختلف گیاهان جنگلی شمال کشور و تولید بذر و نهال به منظور اهداف تحقیقاتی عنوان کرد.
وی، با برشمردن فعالیت‌های شاخص مرکز تحقیقات شلمان ابراز داشت: جمع‌آوری و شناسایی بیدهای گیلان و احداث کلکسیون پایه مادر از گونه‌های بومی و غیربومی از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز است.
بهمنی، بررسی دوام چوب‌های تجارتی ایران در مقابل عوامل مخرب قارچی و حشره‌ای و تکثیر غیرجنسی سفید پلت از طریق تحریک قلمه ساقه را از دیگر فعالیت‌های شاخص مرکز شلمان ذکر کرد.
وی، افزود: بررسی دوام چوب‌های اکالیپتوس در مقابل خسارت قارچی در آزمایش میدانی و ارزیابی و بررسی رشد، استقرار و کیفیت گیاهان دارویی در شرایط دیم از دیگر فعالیت‌های شاخص مرکز تحقیقات شلمان است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزش و منابع طبیعی گیلان درباره توانمندی‌های مرکز تحقیقات شلمان اذعان داشت: تولید بذر از پایه‌های مرغوب برای توسعه منابع جنگلی و حفظ ذخایر ژنی، داشتن بیش از 20 گونه از درختان ارزشمند جنگلی آماده ارائه خدمات و تحقیق در تمام زمینه‌های این گونه‌ها از جمله توانمندی این مرکز است.
وی، افزود: وجود ایستگاه هواشناسی که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای محققان منابع طبیعی را تامین کند از توانمندی‌های مهم ایستگاه تحقیقات شلمان است.
بهمنی، اخذ مجوز ایجاد کانون و انجام مطالعات گیاهان دارویی کشور در ایستگاه شلمان از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور را یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های این ایستگاه عنوان کرد.
وی، با اشاره به برنامه‌های آینده ایستگاه تحقیقات شلمان خاطر نشان کرد: استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه نهال‌های مرکبات و کیوی ثبت و گواهی شده و نیز توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی بومی منطقه از جمله برنامه‌‌های آینده این ایستگاه است.
این مسئول، از راه‌اندازی گلخانه تولید نشای گیاهان دارویی و گونه‌های جنگلی و مرتعی در ایستگاه تحقیقات شلمان خبر داد و یادآور شد: آزمایشگاه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی و ترویج متدهای علمی استخراج در بین بهره‌برداران روستایی نیز در آینده در ایستگاه تحقیقات شلمان راه‌اندازی می‌شود.
انتهای پیام/م20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول