اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معارض سرشناس سعودی در گفت‌وگو با فارس:

نسیم تغییر در عربستان وزیدن گرفت/ انقلاب در راه است

خبرگزاری فارس: معارض سرشناس سعودی با بیان اینکه با مرگ پادشاه، جنگ قدرت در سعودی فراگیر می‌شود، به افزایش اعتراضات علیه خاندان حاکم و وزیدن نسیم تغییر اشاره کرد و گفت: اعتراضات در برخی مناطق شبیه انقلاب بوده که با سرکوب شدید رژیم حاکم روبرو شدند.

نسیم تغییر در عربستان وزیدن گرفت/ انقلاب در راه است
"حمزه الحسن" معارض سرشناس سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به افزایش اعتراضات ملت سعودی علیه خاندان حاکم و وزیدن نسیم تغییر گفت: علاوه بر تظاهرات اعتراض آمیز مردمی، اختلاف در میان خانواده حاکم همواره به عنوان تهدیدی فرا روی روند سیاسی در عربستان سعودی بوده است.

وی اختلافات و جنگ قدرت در عربستان را دارای سابقه‌ای 20ساله خواند و افزود: نبرد بر سر قدرت در عربستان سعودی از دایره رقابت بین برادران ناتنی به درگیری بین برادران تنی و همچنین بین شاهزادگان نسل سوم با شاهزادگان نسل‌های قبلی کشیده شده است.

این فعال سیاسی با اشاره به بیماری و کهولت سن پادشاه سعودی گفت: گرچه عمر همه انسان در دست خداست ولی به نظر می‌سد که با مرگ پادشاه جنگ قدرت کم نظیری در عربستان سعودی صورت پذیرد.

الحسن در پاسخ به سئوالی درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی تصریح کرد: ذات رژیم عربستان سعودی استبدادی بوده و ساختار آن بر پایه حکومت اقلیت بر اکثریت است، ریاض که رویکرد طایفه‌ای و مذهبی راسرلوحه کار خود قرار می‌دهد، طبیعی است که حقوق همه گروه‌های اجتماعی را زیر پا بگذارد و برای ماندن در رأس هرم قدرت به جای خدمت به مردم به خشونت و نقض حقوق بشر روی بیاورد.

وی با اشاره به گسترش دامنه تظاهرات اعتراض آمیز در عربستان سعودی و تضعیف روز افزون ارکان قدرت ریاض و شکنندگی آن در برابر موج تغییر، گفت: اینکه ریاض از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به سوی فروپاشی حرکت کرده و در مسیر افول قرار گرفته است،‌ کاملاً حقیقت دارد.

این فعال سیاسی افزود: هم اکنون تجمعات اعتراض آمیز به صورت پراکنده در تمام مناطق به چشم می‌خورند و این موضوع بدین معنی است که همه نقاط کشور از استبداد رژیم حاکم رنج می‌برند ولی به نظر می‌رسد که طبقه حاکم همه توان خود را برای جلوگیری از گسترش تظاهرات و سرکوب معترضان به کار گرفته است.

این معارض سعودی در پاسخ به سئوالی درباره فساد در خاندان حاکم سعودی، نسبت وهابیون در کشورش را 20 درصد کل جمعیت خواند و افزود: وهابیون به رغم اقلیت بودنشان بر همه ارکان حکومت سیطره پیدا کرده‌ و تقریبا 95 درصد ثروت‌های خدادادی کشور را در دست گرفته‌اند. 90 درصد شرکت‌های بزرگ در دستان وهابیون و نجدی‌های سعودی است. که این امر باعث محرومیت و ایجاد شکاف میان آحاد ملت و گسترش شکاف طبقاتی شده است.

الحسن با اشاره به موضوع اصلاحات سیاسی برای جلوگیری از اعترضات مردم گفت: رژیم آل سعودی نمی‌خواهد این اصلاحات را آغاز کند و از طرف دیگر نمی‌خواهد کسی دست به برگزاری تظاهرات بزند. در حال حاضر ده‌ها هزار نفر از معترضان به زندان افکنده شده‌اند و مزدوران رژیم با خودروهای نظامی به مردم حمله می‌کنند. چنین امری از بین رفتن مشروعیت رژیم را نشان می‌دهد.

وی شدت اعتراضات در برخی مناطق را فراگیر توصیف کرد و افزود: به عنوان نمونه اعتراضاتی که در جنوب کشور روی دادند همانند یک انقلاب بود که با سرکوب شدید صاحبان قدرت مواجه شد همچنان که امروزه سرکوب شدید تظاهرات مناطق شرقی را مشاهده می‌کنیم. اعتراضات همواره علیه رژیم حاکم سعودی وجود داشته‌اند ولی نیروهای امنیتی به شدت با این تظاهرات برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول