اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش الاخبار از وضعیت مطبوعات در عربستان

۷۵درصد مردم عربستان به اخبار رسانه‌های این کشور اعتماد ندارند

خبرگزاری فارس: در بسیاری از کشورها مطبوعات نقش آگاه سازی و بیدارگری را در جامعه ایفا می‌کنند، اما در عربستان سعودی اصلا اینگونه نیست و مردم برای کسب خبرها و واقعیت آنچه که در پیرامون آنها می‌گذرد، به مطبوعات بین المللی و منطقه‌ای روی می‌آورند.

۷۵درصد مردم عربستان به اخبار رسانه‌های این کشور اعتماد ندارند
به گزارش فارس به نقل از روزنامه الاخبار، نظر سنجی صورت گرفته توسط پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه عربستان سعودی نشان می‌دهد که 75 درصد سعودی‌ها به رسانه‌ها و از جمله مطبوعات این کشور اعتماد نداشته و برای کسب خبرها و  واقعیت آنچه که در پیرامون آنها می‌گذرد، به مطبوعات بین المللی و منطقه‌ای روی می‌اورند.
 
تشدید بی اعتمادی نسبت به مطبوعات
 
این بی‌اعتمادی زمانی رخ می‌دهد که ملاحظه کنیم در این اواخر فراخوان‌هایی درباره تحریم برخی از مطبوعات سعودی به خاطر موضع‌گیری جانبدارانه‌ شان در برابر قضایای محلی و داخلی داده شده است.

یکی از این فراخوان‌ها توسط ساکنان منطقه القطیف در شرق عربستان داده شد، به ویژه پس از اینکه روزنامه "الیوم" ماه گذشته کاریکاتوری از "محمود الهمذانی"، کاریکاتوریست سعودی منتشر کرد که در آن تظاهرات‌کنندگان این شهر را به "خراب کارانی مرتبط با طرف‌های خارجی" توصیف کرده بود.
 
انتشار کاریکاتوری در توهین به مردم قطیف

نکته مهم در این نهفته بود که این کاریکاتور درست پس از حمله نیروهای امنیتی و نظامی آل‌سعود به تظاهرات‌کنندگان سعودی در قطیف و به شهادت رساندن 4 نفر از این تظاهرات‌‌کنندگان با شلیک مستقیم این نیروها در روزنامه سعودی الیوم منتشر و موجب شد، اهالی منطقه روزنامه را تحریم و برای تبیین دیدگاه‌های خود نسبت به حوادث جاری در کشور به فیس بوک و توئیتر روی بیاورند.
"ولید ابو الخیر" که یک وکیل پایه یک سعودی است، در این‌باره در صفحه فیس بوک خود می‌نویسد که ظاهرا با تبدیل شدن مطبوعات سعودی به ابزاری در دست رژیم راهی جز صفحات فیس‌ بوک و توئیتر برای تبیین نظرات و دیدگاه‌های شهروندان سعودی باقی نمی‌ماند.

"مالک فتیل"، روزنامه‌نگار سعودی که در اعتراض به انتشار این کاریکاتور توهین آمیز از کار در روزنامه الیوم استعفا داد،‌ در این‌باره به الاخبار گفت که این کاریکاتور از این جهت بیش از پیش توهین آمیز می‌نماید که تنها وتنها اهالی قطیف را هدف قرار داده و این موجب شد تا اهالی قطیف از مسئولان این روزنامه خواستار عذرخواهی رسمی شوند و چون این موضوع حادث نشد، پس خرید روزنامه را در استان تحریم کرده و موجب کاهش فروش آن در منطقه شدند.
 
تبعیض آشکار حتی در عرصه مطبوعات
 
درحالی که وقتی روزنامه "عکاظ" در نوامبر گذشته تحقیقی را منتشر و در آن تاکید کرد، در شهر جازان در جنوب عربستان مواد مخدر به راحتی داد و ستد می‌شود و در اختیار جوانان منطقه قرار می‌گیرد و این مواد موجب گسترش پدیده همجنس‌گرایی در جوانان جازان شده و اعتراض ساکنان منطقه و به دنبال آن تحریم عکاظ رابه دنبال داشت، مسئولان روزنامه را به سرعت وادار به عذرخواهی از اهالی منطقه و مقامات سعودی به برکناری "محمد التونسی"، سردبیر عکاظ از سمتش واداشت.
 
سرکوب اصلاح طلبان در مطبوعات
 
اما در مورد سوم که تمام مطبوعات رسمی و سردبیران و برخی از نویسندگان این روزنامه‌های سعودی در آن دست داشتند، حمله‌ تبلیغاتی و مطبوعاتی بی‌سابقه و گسترده‌ای علیه بیانیه منتشره توسط 63 فعال حقوقی و اجتماعی سعودی تدارک دیده شد و آنها بیانیه این 63 فعال حقوقی و اجتماعی سعودی را که خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره حوادث جاری در القطیف شده بودند، به شدت محکوم کردند.

حمله‌ای که مطبوعات سعودی علیه این 63 فعال سعودی تدارک دیده شده بود، شامل مقالاتی بود که اتهاماتی بزرگ به آنها را وارد می‌کرد و این مقالات بیش از آنکه به مقاله شبیه بودند، گزارش‌های امنیتی می‌نمودند، به ویژه آنکه روزنامه "المدینه" گوی سبقت را از دیگر روزنامه‌ها ربود و در مقاله‌ای تحت عنوان "حکم دادستانی ..فتنه‌انگیزان جدید تحت پوشش اصلاح طلبی" خواستار بازداشت این  63 فعال سعودی شد.
 
اقدامات سازمان یافته مطبوعاتی
 
در این ارتباط "ولید سلیس"،‌ فعال حقوقی سعودی و یکی از امضا کنندگان بیانیه در تماس با روزنامه الاخبار درباره حمله مطبوعاتی صورت گرفته علیه آنها توضیح داد که هجوم صورت گرفته علیه آنها یک اقدام سازمان یافته بود تا روند اصلاحات در عربستان را نه تنها با مانع مواجه، بلکه متوقف کند.

این جاست که تناقض آشکار معیارهای حاکم بر مطبوعات عربستان بیش از پیش آشکار می‌شود و این مطبوعات به جای این‌که ابزاری برای نشر و گسترش فرهنگ اصلاحات و تغییر در کشور شوند به مانعی بزرگ برسر راه آنها تبدیل می‌شوند و به جای این‌که آنها حملات خود را بر سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم متمرکز کنند، آن را متوجه جامعه‌ای می‌کنند که پای در راه بیداری و آگاهی گذاشته تا حقوق مشروع خود را محقق کند.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول