اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به مناسبت اربعین حسینی

اربعین شه دین سبط پیمبر آمد / محشری رفت، ز نو محشر دیگر آمد

خبرگزاری فارس: اربعینی دیگر از صحنه حماسه‌ساز عاشورای حسینی فرا رسید، حماسه‌ای جاودان که پس از گذشت هزار سال از قافله‌سالار عشق همچنان در دل شیعیان جهان جاودان مانده است.

اربعین شه دین سبط پیمبر آمد / محشری رفت، ز نو محشر دیگر آمد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز امروز 40 روز از غروب غمبار شهادت شقایق‌ها می‌گذرد و اینک از صدای نحس شلاق خزان بر پیکر آلاله‌ها، اربعینی می‌گذرد و اسارت، سیلی، غربت، فریاد و بیدادگری سهم حاملان پیغام و قاصدک‌های عترت و عظمت شد.
مردم سراسر استان فارس در این روز پای به پای مردم عزادار سایر نقاط کشور و دنیا پیراهن‌های سیاه عزا را به تن کرده و با عشق و امید در گروه‌ها و دسته‌های مختلف زنجیززنی به سوگ سرور و سالار شهیدان می‌نشینند.
شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) نیز در این روزها حال و هوایی دیگری دارد و باران نیز به یمن اربعین حسین (ع) مردم را خوش نعمت کرده است.
نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، استانداری، آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، صدا و سیمای مرکز فارس، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، اداره‌های کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) به طور مشترک برای 10 روز پس از اربعین برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند.
بر این اساس، این مراسم از شب اربعین حسینی هر شب در حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام قائمی، حدایق، رضوی اردکانی، موسوی خراسانی، شریفانی به همراه مداحی مداحان برگزیده کشور برگزار می‌شود.

*طبخ غذاهای نذری توسط فارسی‌ها‌
استان فارسی‌ها اعتقاد بسیاری به طبخ نذری‌ها دارند و در اربعین نیز اقدام به این سنت دیرینه می‌کنند.
برخی آش سبزی و برخی دیگر شله‌زردها، حلوا زردها و ناهار می‌پزند و با توزیع آن بین مردم نذر خود را ادا می‌کنند.
در شهرهای کوچک این استان نیز از ابتدای صبح اربعین گروهی زیارت خوان و دعا خوان دیگ‌های نذری را بر روی هیزم‌ها و اجاق‌هایی که با کاه و گل ساخته شده است می‌گذارند تا ناهار ظهر عزاداران را تامین کرده و میهمانان آقا اباعبدالله (ع) را پذیرایی کنند.

*نوحه‌های مشهور در اربعین حسینی
در اربعین حسینی عزاداری‌ها در استان فارس در قالب دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی به همراه سخنرانی‌ها صورت می‌گیرد.
نوحه‌ها و اشعار معروفی که در این روز خوانده می‌شود بیشتر در حال و هوای امام حسین (ع) و خاندانش است که پس از واقعه عاشورا آنان را به اسارت بردند.
در این روز عزاداران سینه‌زنان یک‌صدا می‌گویند که «اربعین شه دین سبط پیمبر آمد، محشری رفت زنو محشر دیگر آمد».
نوحه‌خوان نیز می‌خواند که «آه از آن دم که ز دل ناله برآورد چو رعد، به سر قبر حسین زینب مضطر آمد»،
«گفت ای جان برادر، ندهد گریه مجال، تا بگویم که مرا بی تو چه بر سر آمد»، «هر کجا ناله بکردم ز داغ غم تو، بر سر ما چو اجل، خولی کافر آمد».
انتهای پیام/ش20/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول