اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه تهران:

فضای رسانه‌های کشور در زمینه حجاب مسموم است

خبرگزاری فارس: مدرس دانشگاه تهران در چهارمین نشست تخصصی حجاب گفت: فضای رسانه‌های کشور در زمینه حجاب مسموم است و نمی‌توان در آن به فرهنگ‌سازی برای حجاب پرداخت.

فضای رسانه‌های کشور در زمینه حجاب مسموم است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین‌ عصر چهارشنبه اسماعیل جلالی در چهارمین نشست تخصصی حجاب با عنوان «حجاب و نقش آن در سلامت روانی فرد» که به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها بخش زیادی از معرفت افراد را شکل می‌دهند اما با وجود این در صدا‌ و سیمای ایران که اسلامی‌ترین صدا و سیمای دنیا محسوب می‌شود، دختر محجبه به عنوان نماد بانوان جوان محجبه به ندرت دیده می‌شود.
وی ادامه داد: گاهی در سریال‌های صدا و سیما شخصیت‌های محجبه به صورت افراد بی‌تدبیر یا فاقد منزلت اجتماعی به تصویر کشیده می‌شوند و این امر سبب می‌شود که به هنگام طرح کردن موضوع حجاب و تاثیر آن در سلامت جامعه این مسئله به سختی پذیرفته شود.
جلالی ادامه داد: از آنجا که تنفس در این فضای مسموم مشکل است عده‌ای حجاب را به صورت منفعلانه می‌پذیرند چراکه ضمن قرار داشتن در این فضا، نسبت خود را نیز با تفکر، فرهنگ و تاریخ مشخص نکرده‌اند، البته باید در نظر داشت که پذیرش منفعلانه حجاب سرخوردگی افراد و دوری از این فریضه را در پی دارد.
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: از طرف دیگر زمانی که پذیرش حجاب در این فضا فعالانه و از روی آگاهی باشد، لذتبخش‌تر و با ارزش‌تر است زیرا انجام یک کار در عین وجود محدودیت‌ها موجب لذت بردن بیشتر از آن می‌شود.
وی تاکید کرد: مسئله دیگری که فرهنگ‌سازی برای حجاب را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند این است که بسیاری از افراد وضعیت حجاب را در جامعه امروزی وضع نامطلوبی می‌دانند که تاکید بر آن خستگی و دلسردی افراد را به دنبال می‌آورد و این در حالیست که بی‌حجابی مشکل جامعه ما نبوده و حتی در سطح دنیا نیز وضعیت حجاب اسفبار نیست.
جلالی با تاکید بر اینکه نگرش به حجاب نباید یک نگرش آماری و کمی باشد، کیفیت رواج حجاب را در جامعه بر کمیت آن ارجح دانست و اذعان کرد: حتی اگر امروز تعداد افراد با حجاب نسبت به سال‌های آغازین انقلاب کاهش یافته باشد باز هم نمی‌توان گفت که ایران دچار معضل بی‌حجابی است زیرا حساسیت نسبت به بحث حجاب بیشتر شده و افراد آن را از روی تعقل، ایمان قلبی و اعتقادات حقیقی پذیرفته‌اند.
وی با یادآوری تفسیر بزرگان دینی از قرآن کریم مبنی بر برتری زن از مرد توضیح داد: کسی که هیجانات خود را بهتر کنترل کند بر عقل و منطق خود تسلط بیشتری دارد و چون این توانایی در زنان نسبت به مردان بیشتر است بخش اعظم مسئولیت حفظ جامعه از مضرات بدحجابی بر عهده این قشر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که زنان نباید طوری رفتار کنند که موجبات تهییج و تحریک مردان فراهم شود.
در ادامه این نشست حاضران به بیان دغدغه‌ها و طرح پرسش‌های خود از کارشناس برنامه پرداختند.
مدح و ثنای شهدای کربلا و حضرت زینب کبری (س) بخش دیگری از این برنامه بود که پس از آن تعدادی از حاضران هدایایی از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین دریافت کردند.
انتهای پیام/آ10/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول