اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب یک نشست علمی صورت می‌گیرد

بررسی و نقد سنجش دینداری در ایران

خبرگزاری فارس: به همت مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی نشست علمی بررسی و نقد سنجش دینداری در ایران برگزار می‌شود.

بررسی و نقد سنجش دینداری در ایران
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حسین احمدی‌منش کارشناس گروه سنجش افکار مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه طراحی مدل‌های سنجش تجربی دین‌داری، دارای سابقه‌ای 60 ساله در غرب است، تصریح کرد: با وجود برخی تفاوت‌ها در مدل‌های مذکور، همگی آنها در دو ویژگی اصلی یعنی غربی بودن (متناسب بودن با شرایط اجتماعی و تاریخی کشورهای غربی) و مسیحی بودن (مبتنی بودن بر آموزه‌های دین مسیحیت) مشترک هستند.
وی افزود: استفاده از این مدل‌ها برای سنجش دین‌داری در شرایط اجتماعی غیرغربی و نیز در بین پیروان سایر ادیان، باعث بروز مشکلات علمی و عملی می‌شود به‌ همین دلیل، اتخاذ موضع انتقادی نسبت به مدل‌های غربی با هدف طراحی مدل بومی سنجش دین‌داری، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
کارشناس گروه سنجش افکار مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی ادامه داد: با وجود سابقه حدود 40 ساله مطالعات سنجش دین داری در ایران، تنها در دو دهه اخیر است که برخی از دین‌پژوهان به ضرورت طراحی مدل‌های بومی و مبتنی بر آموزه‌های اسلامی تلاش‌هایی را صورت داده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: با عنایت به ضرورت ابتناء مدل‌های بومی سنجش دین‌داری بر آموزه‌های دین اسلام، مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم(ع) با هدف بررسی مبانی و ابعاد دینی سنجش تجربی دین‌داری، نشست علمی ملاحظات دینی سنجش دین‌داری را با حضور استادان حوزوی و دانشگاهی از جمله آذربایجانی، پارسانیا،‌ پیروزمند و شجاعی‌زند برگزار خواهد کرد.
گفتنی است این نشست علمی روز چهارشنبه از ساعت 14 تا 17 و 30 دقیقه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/و۳۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول