اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مواد آرایشی قاچاق سلامت مردم را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خطرات و ضررهای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی قاچاق به دلیل استمرار در مصرف روزانه، می‌تواند به مراتب بیشتر از داروهای قاچاق، سلامت مردم را تهدید کند.

مواد آرایشی قاچاق سلامت مردم را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز هاشم منتصری بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بسیاری از مردم داروها را در مدت کوتاهی در هنگام بیماری مصرف می‌کنند اما مواد آرایشی و بهداشتی هر روز به تناسب روی پوست، چشم، مو و یا ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار داشت: این استمرار در مصرف می‌تواند در صورت ناسالم بودن مواد مصرفی و رنگی مورد استفاده به ویژه مواد اولیه حاوی سرب و فلزات سنگین و یا به کار گیری شرایط و شیوه‌های ساخت، حمل و نقل و انبارداری و عرضه نامناسب، موجب زیان‌های بسیاری از جمله ایجاد ضایعات پوستی و مو، بیماری‌های مختلف کلیوی، کبدی، اعصاب، عفونت و حتی حساسیت‌ها و آلرژی‌های متعدد پوستی و تنفسی در کودکان و بزرگسالان شود.
منتصری افزود: مردم فهیم باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را نیز مانند داروها از داروخانه یا نمایندگی‌های مجاز توزیع این فرآورده‌ها که در کنترل و نظارت وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های مرتبط است، تهیه کنند.
وی گفت: در مراکز مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی تمام کالاها باید دارای مجوز تولید و بهره‌برداری و یا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور باشند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: تاریخ تولید، تاریخ انقضای معتبر، نشانی تولید کننده و یا نام شرکت توزیع کننده، شماره پروانه ساخت و سری ساخت برای فرآورده‌های آرایشی تولیدی ایران باید بر روی برچسب اصلی نوشته شده باشد.
این مسئول اضافه کرد: همچنین در مورد فرآورده‌های خارجی این اطلاعات باید به صورت برچسب فارسی برای تمام فرآورده‌های خارجی، بر روی بسته‌بندی اصلی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز قابل مشاهده باشد.
وی ادامه داد: توجه نکردن به این موارد در هنگام خرید و مصرف مواد آرایشی و بهداشتی می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه تصریح کرد: گزارشات متعدد، مبنی بر بستری شدن و یا در درمان قرار گرفتن افراد به واسطه مصرف فرآورده‌های آرایشی بی‌کیفیت و غیر سالم و قاچاق در مراکز درمانی و بخش‌های پوست و چشم مؤید این موضوع است.
منتصری خاطرنشان کرد: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از شهروندان، مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از مراکز غیر مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی، مانند دست‌فروش‌ها و یا به صورت اینترنتی و تلفنی و یا با تاثیر تبلیغات اغراق‌آمیز ماهواره‌ها و یا ارزانی قیمت و فشارهای فروشندگان تهیه می‌کنند که به این گروه در مورد خطر جدی این محصولات هشدار داده می‌شود.
وی گفت: امروزه به دلیل وجود متقاضی و خریدار ناآگاه به مسائل سلامت در دنیا، افراد سودجو فرآورده‌های بی‌کیفیت، ناسالم و تاریخ گذشته را در کارگاه‌های زیرزمینی و در بسته‌بندی‌های مختلف و حتی گاهی با برچسب‌های جعلی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی تهیه و با استفاده از تبلیغات غیر قابل کنترل در اینترنت و ماهواره‌ها و حتی تلفن و پیامک آنها را تبلیغ و با به کارگیری مراکز و سیستم قاچاق آنها را در بازارهای مصرف جهانی توزیع و از طریق دست‌فروشان و بازارهای غیر مجاز و پیک میان متقاضیان توزیع می‌کنند.
عضو هیئت علمی گروه کنترل کیفیت دانشکده داروسازی و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سئوال که راه حل پیشنهادی در برخورد با معضل وجود فرآورده‌های تقلبی و قاچاق آرایشی و بهداشتی در جامعه چیست، اظهار داشت: امروزه این مسئله یکی از دغدغه‌های مسئولان سلامت کشورها در جهان شده است و تا زمانی که بازار مصرف و خریدار برای این‌گونه فرآورده‌ها وجود داشته باشد، افراد سودجو به تولید، تبلیغ، توزیع و عرضه آنها در محل‌ها و با امکانات جدید ادامه می‌دهند و کنترل کامل آنها با شیوه‌های معمول و قوانین و امکانات موجود مشکل است.
وی افزود: متخصصان و کارشناسان معتقدند اقدامات جدی تمام سازمان‌های مرتبط در تامین کالاهای سالم آرایشی و بهداشتی و نظارت بر بازار مصرف آنها و برخورد جدی با متخلفان ضروری است اما موثرترین راه در تامین و حفظ امنیت سلامت در جامعه آموزش و اطلاع رسانی به مردم در مورد معیارهای کالای آرایشی بهداشتی سالم و خطرات و عواقب مصرف کالاهای قاچاق و ناسالم و افزایش مشارکت مردمی در امر مبارزه با موارد مخل سلامت و خودداری از خرید و مصرف این فراورده‌هاست.
این مسئول همچنین اضافه کرد: امروزه تنها مراکزی که می‌توان با اطمینان بیشتر از آنها فراورده‌های آرایشی و بهداشتی مورد مصرف خود و خانواده‌ها را تهیه کرد، مراکزی است که در نظارت دائم معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها و یا سایر مراکز ذی‌ربط رسمی است.
منتصری از مردم استان فارس درخواست کرد که درصورت مشاهده محصولات غیرمجاز فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، این‌گونه مراتب را از طریق شماره تلفن ۲۱۲۲۲۸۲ به مرکز اطلاع رسانی و بررسی شکایات معاونت غذا و دارو و یا تلفن ۱۸۱۹ دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت ۲۴ ساعته اطلاع رسانی و پی‌گیری کنند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول