اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

خانه تاریخی بهمدی به فهرست آثار ملی پیوست

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خانه رستم بهمدی در شمال شرقی روستای سروآباد خور از توابع خوسف ثبت آثار ملی شد.

خانه تاریخی بهمدی به فهرست آثار ملی پیوست
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد رضایی با بیان اینکه خانه رستم بهمدی در شمال شرقی روستای سروآباد خور از توابع خوسف ثبت آثار ملی شد، اظهار داشت: این خانه در بافت تاریخی روستا قرار گرفته و بنایی دو ایوانی با ویژگی‌های خاص معماری ایرانی دارد.
وی افزود: فضاهای مختلف معماری این خانه هماهنگ با نوع اعتقادات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان، وضعیت آب و هوایی و اقلیم خاص این منطقه شکل گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: خانه بهمدی همانند سایر خانه‌های سنتی منطقه مشتمل بر فضاهای معماری مانند ورودی، دالان، حیاط و اتاق‌هایی در اطراف میان‌سرا بوده و متعلق به دوره قاجاریه است.
رضایی خاطرنشان کرد: این اثر در چهارمین همایش ملی شورای سیاستگذاری که در دی‌ماه جاری در قشم برگزار شد در فهرست میراث ملی قرار گرفت.
وی گفت: همچنین خانه صمدی که در بافت تاریخی شهرستان قاینات قرار دارد نیز در پناه قانون قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: این اثر یکی از نمونه‌های اصیل معماری ایرانی با ویژگی‌هایی مانند درون‌گرایی، حیاط مرکزی و استفاده از مصالح بوم آورد محسوب می‌شود.
رضایی ادامه داد: اجزای معماری این بنا شامل سردر ورودی، دالان، حیاط، ایوان‌ها، مطبخ، اطاق‌های دور تا دور حیاط و انبار است.
وی یادآور شد: از این مکان تاریخی به‌عنوان نخستین عکاسخانه منطقه نامبرده می‌شود به طوری که در بخش‌هایی از ایوان جنوبی و اتاق مجاور ایوان آثاری از تاریکخانه، حوضچه‌های ظهور و چاپ عکس به چشم می‌خورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: قدمت این اثر تاریخی بر اساس برخی شواهد معماری مانند نوع طاق و قوس‌های به کار رفته در عصر قاجاریه تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: پرونده این اثر در چهارمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار ملی بررسی و تایید شد و از این تاریخ به بعد در پناه قانون قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول