اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی گیلان:

حفظ آب در توسعه پایدار تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری منابع طبیعی گیلان گفت: حفظ و بهره‌برداری مناسب از آب و خاک در زندگی انسان‌ها و توسعه پایدار تاثیرگذار است.

حفظ آب در توسعه پایدار تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید مازیار رضوی بعد از ظهر امروز در جلسه منابع طبیعی گیلان آبخیز را مجموعه گسترده دانش و تجربه عنوان کرد و اظهار داشت: کنترل سیل و رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، رفتار سنجی زمین لغزش‌ها و تهیه بانک اطلاعات از جمله اقدام‌های منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان است.
وی حفظ و بهره‌برداری مناسب از آب و خاک را دو عامل طبیعی و اصلی برای زندگی انسان‌ها و توسعه پایدار نامید و افزود: جلوگیری از هدر رفت آب در مناطق مورد نیاز به‌ویژه در پایین‌دست و مناطق جلگه‌ای، جلوگیری از حمل رسوبات به مخازن سدها، تاسیسات و شبکه‌های آبیاری توسط روان‌آب‌های سطحی و همچنین تقویت و توسعه پوشش گیاهی سطح زمین شامل چراگاه‌ها، مراتع، بیشه‌ها و جنگل‌ها از اهداف مهم آبخیزداری محسوب می‌شود.
رضوی وسعت حوضه‌های آبخیز گیلان را 950 هزار هکتار خواند و تصریح کرد: حوضه آبخیز سد سفیدرود با وسعت شش میلیون هکتار مهم‌ترین حوضه آبخیز استان به‌شمار می‌رود و سهم گیلان 110 هکتار با فرسایش خاک معادل 10 تن در هکتار و بارندگی 220 تا 230 میلی‌متر در سال است.
معاون منابع طبیعی گیلان آستاراچای، پل‌رود، کرگانرود، ماسوله رودخان، شفارود، ناورود اسالم، پسیخان شفت، مرغک و خالکایی شهرستان ماسال و شلمانرود شهرستان لنگرود را از دیگر حوضه‌های آبخیز استان برشمرد.
وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های فومن، رودسر، سیاهکل، املش، رودبار و تالش به اجرا در آمده است.
رضوی با بیان اینکه انجام طرح‌های مذکور در قالب پروژه‌های مطالعاتی، مدیریتی، مکانیکی و بیولوژیکی با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 425 میلیون ریال صورت گرفته است، ابراز داشت: کنترل لازم بر منابع آبی و نزولات جوی اعمال شده است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی گیلان، خواستار استفاده و بهره‌برداری از آب و خاک به عنوان سرمایه‌های حیاتی در مسیر توسعه منابع طبیعی و کشاورزی شد.
وی به اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز جمال‌آباد، گیگاسر و لیاول از زیرساخت‌های حوزه آبخیز سفیدرود در رودبار اشاره کرد و یادآور شد: این امر یکی از مهم‌ترین اقدام‌های منابع طبیعی گیلان در امر حفظ و مدیریت بر منابع آبی بوده و با اعتبار مصوب 2 میلیارد و 580 میلیون ریال به اجرا در آمده است.
رضوی با اشاره به اجرای صد درصدی پروژه لیاول در عمارلوی رودبار، اذعان داشت: این پروژه در حال حاضر به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
معاون منابع طبیعی گیلان اجرای سازه‌های مکانیکی شامل احداث آب‌بندهای گابیونی در مسیر آبراهه‌های فرعی را سبب جلوگیری از خروج رسوبات ناشی از فرسایش خاک دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه موجب حفظ خاک در منطقه شده و از انباشت آن در پشت سدهای انحرافی پایین‌دست مانند سد تاریک و سنگر جلوگیری کرده ضمن اینکه در رونق اقتصادی بخش کشاورزی جلگه گیلان تاثیر بسیاری دارد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول