اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

درختان بنه بلنجیر خراسان جنوبی ثبت آثار ملی شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: درختان بنه بلنجیر خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شدند.

درختان بنه بلنجیر خراسان جنوبی ثبت آثار ملی شدند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد رضایی پیش از ظهر امروز در جمع مسئولان خراسان جنوبی اظهار داشت: بلنجیر منطقه‌ای در فاصله 72 کیلومتری شمال غربی بیرجند و در بخش خوسف این شهرستان قرار دارد.
وی ادامه داد: در این منطقه زیارت‌گاهی نیز به همین نام وجود دارد که به لحاظ باورهای دینی و اعتقادی مورد تقدس و احترام مردم شهرها و روستاهای اطراف است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: پوشش گیاهی این منطقه اغلب از گونه‌های درختی بنه تشکیل شده است که تعدادی از آنها به سن کهنسالی رسیده‌اند.
رضایی افزود: این بنه‌های کهنسال با توجه به قرار گرفتن در یک مکان مذهبی برای مردم دارای اهمیت ویژه بوده و آثار بستن دخیل به شاخه‌های آن کاملا مشهود است.
وی بیان کرد: در این منطقه ساحتی و مذهبی دو عدد درخت بنه که کهنسال‌تر از بقیه درختان بوده و هنوز به حیات خود ادامه می‌دهند نیز وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی اذعان داشت: این درختان کهنسال عبارت هستند از بنه بلنجیر(1) طول تاج 7.1 متر، عرض تاج 6.2 متر، ارتفاع 5.5 متر، قطر 105 سانتی‌متر، وسعت تاج 34 متر و قدمت آن 450 تا 500 سال است.
رضایی ادامه داد: همچنین بنه بلنجیر(2) با طول تاج 7.3 متر، عرض تاج 7 متر، ارتفاع 7.5 متر، قطر 119 سانتی‌متر، وسعت تاج 40 متر و قدمت آن 500 سال است.
وی اضافه کرد: پرونده این دو درخت در چهارمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت کشور در جزیره قشم مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و در این راستا این درختان از تاریخ ثبت به استناد قوانین موجود در پناه قانون قرار گرفتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین روستای بجد در هشت کیلومتری جنوب شرق مرکز خراسان جنوبی واقع شده است.
رضایی ادامه داد: در بافت تاریخی روستای بجد آثار ارزشمندی وجود دارد که تعدادی از آنها در سال‌های گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
وی تصریح کرد: در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت، که در دی ماه در قشم برگزار شد پرونده خانه ابراهیم گل محمد، یکی دیگر از بناهای ارزشمند این بافت تاریخی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: این اثر تاریخی داری ویژگی‌های خاص معماری ایرانی بوده و به شیوه درون‌گرا ساخته شده است.
رضایی اظهار داشت: فضاهای مختلف معماری این بنا هماهنگ با نوع اعتقادات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان، وضعیت آب و هوایی و اقلیم خاص منطقه شکل گرفته و شامل فضاهای معماری مانند ورودی، دالان، حیاط و اتاق‌های اطراف حیاط مرکزی است.
وی یادآور شد: قدمت این اثر با توجه به نوع و فرم معماری متعلق به دوران قاجار است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول