اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام بنایی:

شجاعت مردم در 19 دی سبب پیروزی انقلاب شد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: درس قیام 19 دی این است که کسب پیروزی منوط به داشتن شهامت در برخورد با تهدیدات است و در واقع این شجاعت مردم در قیام 19 دی بود که موجب پیروزی انقلاب شد.

شجاعت مردم در 19 دی سبب پیروزی انقلاب شد
حجت‌الاسلام علی بنایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با گرامیداشت سالروز حماسه 19 دی اظهار داشت: حماسه 19 دی در زمانی پیش آمد که هیچ روزنه امیدی در دل نیروهای انقلابی و مقلدین امام خمینی (ره) به واسطه خفقانی که رژیم پهلوی ایجاد کرده بود، وجود نداشت.
وی افزود: در آن دوران شاه به طور کامل با کمک ساواک امور کشور را در سیطره داشت، نفس‌ها در سینه حبس شده بود، اعدام‌ها به سرعت انجام می‌گرفت و نیروهای انقلابی راهی برای برون‌رفت از سیستم امنیتی رژیم برای خود تصور نمی‌کردند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: هیچ‌کس افقی در پیش روی خود نمی‌دید که بخواهد به فعالیت‌های سیاسی دست بزند و از هر کسی سؤال می‌شد که برنامه برای آینده چیست، همه با ناامیدی می‌گفتند که کاری نمی‌شود انجام داد.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی تقدیر خداوند بر این قرار گرفته بود که رژیم اشتباه بزرگی مرتکب شده و به یکی از مزدوران خود دستور بدهد تا مقاله‌ای توهین‌آمیز نسبت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات چاپ کند.
بنایی عنوان کرد: همین مطلب از همان غروب روز هفدهم در مردم حرکت و خشمی به وجود آورد و به دنبال آن در روزهای 18 و 19 دی‌ ماه تجمعاتی در سطح شهر قم و حوزه‌های علمیه برپا شد و سبب شکل‌گیری دومین اشتباه رژیم پهلوی در گشودن تیر به روی مردم شد.
وی گفت: مردم خواستار عذرخواهی رژیم پهلوی نسبت به جسارتی که به امام خمینی (ره) شکل ‌گرفته بود، شده بودند و این خشم انقلابی با کشتار مردم قم به شهرهای دیگر نیز کشیده شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درسی که می‌شود از این قیام گرفت این است که در شرایطی که ناامیدی کامل وجود دارد و از نظر محاسبات مادی امکانی برای پیروزی نیست، خداوند می‌تواند مسیر را به گونه‌ای تغییر دهد که شرایط تغییر کرده و اتفاقات به نفع مومنین رقم بخورد.
وی افزود: در زمانی که همه تحلیلگران اظهار ناامیدی می‌کردند و مبارزه با شاه را بی‌فایده می‌خواندند، اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد که در مدت 15 ماه انقلاب ملت ایران به پیروزی رسید.
بنایی اظهار کرد: رژیم پهلوی با تبعید امام خمینی (ه) به خارج از کشور در مدت 15 سال تلاش می‌کرد تا وی را از اذهان مردم دور نگه دارد اما با رحلت فرزند ایشان در آبان ‌ماه همان سال مردم در سراسر کشور برای وی عزاداری کرده و فرصتی پیش آمد که خطبا و روحانیون یاد امام خمینی (ره) را در سراسر کشور زنده کنند.
وی گفت: در مرحله بعد نیز با انتشار این مقاله در روزنامه اطلاعات، مردم در حمایت از امام خمینی (ه) شور و اشتیاق خاصی پیدا کرده و قیام کردند که این قیام زمینه‌ساز حرکت‌های بعدی انقلابیون شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درس دیگری که این قیام برای ما داشت این است که کسب پیروزی منوط به داشتن شهامت در برخورد با تهدیدات است و در واقع این شجاعت مردم در قیام 19 دی بود که موجب پیروزی انقلاب شد.
وی متذکر شد: با وجود اینکه رژیم پهلوی تلاش می‌کرد با الگوگیری از غرب و کشورهای غرب‌زده مانند ترکیه، از جامعه ایرانی اسلام‌زدایی کند، قیام 19 دی نشان داد مردم پای دفاع از ارزش‌های اسلامی و مرجعیت شیعه ایستاده‌اند.
بنایی ادامه داد: نکته‌ای که در این حماسه خودنمایی می‌کند، بحث حضور فعال، هوشیارانه و آگاهانه مردم قم در جریان حوادث انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: مردم قم یک بار در سال 42 در نهضت انقلابی آن زمان حضور فعال خود را نشان دادند و بار دیگر در سال 56 این قیام مردم قم بود که آغازگر جریان‌های انقلابی در سراسر کشور شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: این حضور پررنگ و پرصلابت مردم در این دو روز که جزو ایام‌الله محسوب می‌شوند، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران محسوب می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: مردم قم با حمایتی که از روحانیت داشتند و دفاعی که از اسلام نشان دادند، سبب پیروزی این انقلاب شکوهمند در 22 بهمن 57 شدند.
انتهای پیام/آ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول