اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور قائم مقام وزیر علوم در گیلان

شبکه علم و فناوری کشورهای اسلامی راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: شبکه علم و فناوری کشورهای اسلامی با حضور قائم مقام وزیر علوم، فناوری و تحقیقات در گیلان راه‌اندازی شد.

شبکه علم و فناوری کشورهای اسلامی راه‌اندازی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان قربانی عصر امروز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم در بخش بین‌الملل اظهار داشت: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با تاکید بر همکاری بین کشور‌های اسلامی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت علوم است.
وی با بیان اینکه همکاری با سازمان‌های علمی جهان اسلام یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم، فناوری و تحقیقات در راستای توسعه علم و فناوری در کشور است، افزود: وزارت علوم همکاری با پارک‌های علم و فناوری را به عنوان یکی از سازمان‌های عضو کامستک (کمیته دائم همکاری‌های علمی و فناوری) حدود چهار سال پیش به مجمع عمومی ارائه کرده بود.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی به تاسیس سه شبکه توسعه علمی در کشور با عنوان شبکه پارک‌های علم و فناوری، شبکه دانشگاه‌های مجازی و شبکه نانو فناوری اشاره کرد و گفت: سال گذشته میزبانی این شبکه‌ها طی بررسی امکان‌سنجی‌ها و اساسنامه‌ها در اسلام‌آباد پاکستان به ایران محول شد.
وی با تاکید بر اینکه میزبانی این شبکه‌ها در ایران برای کشور فایده‌های بسیاری دارد، اذعان داشت: این امر موجب هم‌افزایی ایران در برابر کشورهایی که تاکنون فعالیت علمی چشمگیری نداشتند، می‌شود.
این مسئول خاطر نشان کرد: به لحاظ توانمندی و استعدادهای بالقوه در پارک علم و فناوری گیلان، این پارک عهده‌دار مسئولیت راه‌اندازی شبکه‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی عضو کامستک شده است.
قربانی خواستار حمایت‌های همه‌جانبه استاندار گیلان برای راه‌اندازی شبکه علمی مفید مذکور در گیلان شد و ابراز داشت: این شبکه در زمینه پارک‌های علم و فناوری فعالیت دارد و تمام وظایفی را که پارک‌های علم و فناوری در راستای حمایت از ابداع‌ها، اختراع‌ها و نوآوری‌های دانشمندان جوان انجام می‌دهند را زیر پوشش می‌گیرد.

*تشکیل پارک‌های علم و فناوری فرار مغزها را بی‌معنا کرده است
وی با بیان اینکه تشکیل پارک‌های علم و فناوری در ایران موجب شده تا اصطلاح فرار مغزها بی‌معنا شود، اذعان داشت: تاسیس شبکه علم و فناوری در عرصه بین‌الملل جوانان بسیاری را زیر پوشش قرار می‌دهد و این امر موجب مدیریت چرخه مغزها در جهان می‌شود.
قائم مقام وزیر علوم تبدیل ایده به عمل را یکی از اساسی‌ترین کارهای شبکه علم و فناوری خواند و افزود: تاکنون استعداد جوانان ایرانی در زمینه‌های مختلف علمی مانند نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، سازه‌های دریایی و ... بسیار خوش درخشیده است.
وی تصریح کرد: ستاد توسعه علم در عرصه بین‌الملل چهار محور اصلی را برای گسترش دانش و فناوری دنبال می‌کند و در این راستا با دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا در تعامل است.

*با تمام دانشگاه‌های دنیا به غیر از رژیم صهیونیستی تعامل داریم
این مسئول همکاری با دانشگاه‌ها، سازمان‌های تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی، دانشمندان ایرانی خارج از کشور و گسترش زبان فارسی و تمدن اسلامی در دانشگاه‌های بزرگ جهان را از جمله فعالیت‌های وزارت علوم معرفی کرد و گفت: وزارت علوم در بخش بین‌الملل با تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا به غیر از دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی ارتباط و تعامل دارد.
قربانی همکاری در قالب پروژه‌های مشترک به‌ویژه دوره دکترای مشترک بر اساس دیپلماسی علمی با کشورهای استرالیا و ایرلند را از جمله تعامل‌های دانشگاهی دانست و افزود: توجه به تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور نیز از دیگر فعالیت‌های وزارت علوم در بخش بین‌الملل است.
 
*5 هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می‌کنند
قائم مقام وزیر علوم، فناوری و تحقیقات در امور بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور هستند، اظهار داشت: این تعداد دانشجو در برنامه توسعه پنجم به 25 هزار نفر افزایش می‌یابد.
وی استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این افراد در توسعه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی را تاثیرگذار خواند و گفت: با تاسیس شبکه علم و فناوری از قابلیت‌های ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده می‌شود.
قربانی حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا را از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران دانست و اذعان داشت: تاکنون 10 هزار دانشمند ایرانی در خارج از کشور شناسایی شده‌اند و اطلاعات آنها در وزارت علوم ثبت شده است.
وی، شناسایی ایرانیان خارج از کشور را از جمله برنامه‌های آینده وزارت علوم در سطح بین‌الملل برشمرد و خاطر نشان کرد: ایران در راستای توسعه تمدن اسلامی تاکنون 30 کرسی توسعه زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های دنیا برگزار کرده است.
انتهای پیام/ی10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول