اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گیلان

دبیرخانه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری گیلان از ایجاد دبیرخانه دائمی پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی به‌زودی در این استان خبر داد.

دبیرخانه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی ایجاد می‌شود
مجید متقی‌طلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به ایجاد مرکز رشد در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین مرکز رشد پارک‌های علم و فناوری کشور در سال 1373 با عنوان مرکز رشد غدیر در اصفهان ایجاد شده و تجربه بسیار خوبی در بر داشته است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری گیلان در سال 1381 همزمان با 9 استان دیگر کشور در رشت آغاز به‌ کار کرده و در حال حاضر شبکه داخل استانی ایجاد شده است.
متقی‌طلب با بیان اینکه در شهرستان‌های رودسر، آستانه اشرفیه، آستارا، رودبار، انزلی 16 دانشگاه و مراکز تحقیقاتی گیلان کانون خلاقیت و شکوفایی ایجاد شده است، تصریح کرد: پارک علم و فناوری گیلان با مرکز رشد فناوری اطلاعات آغاز به‌ کار کرده و در حال حاضر تقریباً در تمام حوزه‌های علومی که ظرفیت آن وجود داشته با 9 شرکت فعالیت‌ها در حال انجام است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان به فعالیت بیش از 150 شرکت و موسسه در حوزه‌های مختلف در این پارک اشاره کرد و ابراز داشت: این شرکت‌ها از وضعیت و گردش مالی خوبی برخوردارند.
به گفته وی، پارک علم و فناوری گیلان مدت دو سال است که نمایندگی پارک‌های علم و فناوری غرب آسیا را به عهده دارد.
متقی‌طلب با اشاره به کمیته‌های سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: کمیته همکاری علم و فناوری بین کشورهای اسلامی یکی از این کمیته‌هاست و محل استقرار آن در پاکستان قرار دارد.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان شبکه دانشگاه‌های مجازی، شبکه نانوفناوری و شبکه‌های پارک‌های علم و فناوری را جزو کمیته همکاری علم و فناوری کشورهای اسلامی ذکر کرد و بیان داشت: شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی به پارک علم و فناوری گیلان واگذار شده است.
وی از ایجاد دبیرخانه دائمی پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی به‌زودی در گیلان خبر داد و اذعان داشت: سایت این دبیرخانه به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.
متقی‌طلب، ایجاد دبیرخانه دائمی شبکه پارک‌های علم و فناوری در گیلان را یک ظرفیت برای برقراری ارتباط بین کشورهای اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: امسال برگزاری فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران به عهده پارک علم و فناوری گیلان به عنوان یک ماموریت گذاشته شده بود.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران در این پارک، تصریح کرد: مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی گیلان می‌توانند از این دبیرخانه به عنوان یک ظرفیت استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه گیلان به‌ عنوان مرجع منطقه‌ای برای استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل و قزوین در نظر گرفته شده است، افزود: ثبت اختراع‌های صاحبان ایده این استان‌ها در پارک علم و فناوری گیلان انجام می‌شود.
متقی‌طلب، انتخاب چند پارک دیگر مانند پارک‌های خراسان، آذربایجان و ... را به عنوان مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری برشمرد و خاطر نشان کرد: گزارش‌های رسیده به وزارت علوم درباره آمادگی‌های علمی، گروه‌‌های علمی موجود و ... سبب شده تا این پارک‌ها به‌عنوان مرجع منطقه‌ای ثبت اختراع قرار گیرند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان مالکیت فکری طرح و ایده را یکی از موانع توسعه در کشورهای در حال توسعه دانست و گفت: در اروپا و آمریکا مالکیت فکری طرح و ایده و ثبت آن سابقه‌ای طولانی دارد و برای آنکه پارک‌های موجود آشنایی کامل با نحوه ثبت اختراع، مسائل حقوقی و ... داشته باشند، در کارگاه‌های آموزشی خارج از کشور شرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به اهداف مالکیت فکری و طرح ایده، اظهار داشت: کمک به ثبت مالکیت فکری طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، حمایت مالی در ثبت طرح‌ها و کمک برای هزینه حق بهره‌برداری اختراع‌های ثبت شده تا 20 درصد و بازاریابی، مشاوره، فرهنگ‌سازی و آموزش توسط پارک‌ها از اهداف این طرح است.
متقی‌طلب ثبت اختراع در کشورهای دیگر را هزینه‌بر خواند و اذعان داشت: افراد صاحب ایده در کشورهای دیگر علاوه بر مسائل حقوقی که در باره طرح و ایده آنها وجود دارد، در این زمینه نیز دچار مشکلات می‌شوند.
وی، از کسب مقام برتر پارک علم و فناوری گیلان در سال جاری در کشور خبر داد.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول