اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تعادل منابع و مصارف دستاویز خوبی نیست

انتقاد شدید استاندار اردبیل از نظام بانکی آلوده به ربا

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: سال‌هاست به دلیل آلوده بودن برخی از فعالیت‌های بانکی به ربا، برکت از این سیستم رفته است.

انتقاد شدید استاندار اردبیل از نظام بانکی آلوده به ربا
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری پیش از ظهر امروز در جلسه کار گروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اردبیل اظهار داشت: بانک‌ها با مطرح کردن سه کلمه تعادل، منابع و مصارف در پرداخت تسهیلات بهانه‌جویی کرده و از این کار در بسیاری از موارد خودداری می‌کنند.
وی بیان داشت: در حال حاضر به جز بانک‌های پایتخت بقیه سیستم بانکی به اظهار اهالی بانک در تامین مصارف و منابع دچار مشکل شده‌اند به همین خاطر در سفر چهارم رئیس جمهور پیشنهاد دادیم تا قسمتی از منابع درآمدی پایتخت را در قالب سیستم بانکی به استان‌های محروم نظیر اردبیل بدهند.
صابری ادامه داد: اعتبارات، سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها در طی تاریخ به کسانی داده شده که اغلب برگشت نخورده است و اگر به ارقام بالای آنها نیز توجه کنیم مشاهده می‌کنیم که اغلب واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات به صورت عمده در پرداختی‌های خود دچار مشکل هستند.
 
* برکت از نظام بانکی رفته است
استاندار اردبیل با اعلام اینکه بنده به دلیل وابسته نبودن به میز ریاست خود بسیاری از مسایل را شفاف و روشن بیان می‌کنم، افزود: سیستم بانکی ما از زمانی که آلوده به ربا شده سال به سال از برکت و عاقبت به خیری بی‌بهره بوده به گونه‌ای که گاه سنگین‌ترین فشار از بابت سود و جرایم پرداخت نشده به تولید‌کنندگان وارد می‌کند.
این مسئول تصریح کرد: گیر کار نظام بانکی ما در همین مسئله است به گونه‌ای که صنعتگری را سراغ داریم که 185 میلیون تومان تسهیلات گرفته که در 10 سال اخیر 285 میلیون تومان پرداخت ماهیانه تسهیلات داشته اما با این وجود حدود 185 میلیون تومان نیز همچنان بدهکار است.
 صابری این معاملات را غیر شرعی و گاه منفعت‌جویانه به نفع برخی گردن‌کلفت‌ها اعلام کرد و گفت: ما در استان اردبیل رقم بالایی را از معوقات بانکی شاهد هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی عظیم در استان حاضر به باز پرداخت بدهی خود نیستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل با طرح دو سؤال از مدیران و مسئولان بانکی اظهار داشت: در وهله اول دستگاه‌ها باید جوابگو باشند که چرا بعد از گذشت 10 ماه 75 درصد کار معرفی کسب و کارهای خانگی به بانک‌ها انجام شده و 25 درصد همچنان بلاتکلیف مانده است.
وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها نیز باید در پیشگاه خداوند و این ملت جوابگو باشند که چرا تنها هفت و یا هشت درصد تسهیلات مدنظر کسب و کار خانگی را پرداخت کرده‌اند و مابقی همچنان باقی مانده است.
صابری با بیان اینکه ما شما را به خدا واگذار می‌کنیم اذعان داشت: در این کار اگر قصور و کوتاهی انجام شده باشد نه خدا می‌بخشد و نه متقاضیان کار که چشم انتظار کسب درآمد و اشتغالزایی شایسته هستند.
وی در پاسخ به درخواست برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در افزایش سهمیه معرفی به بانک‌های آنها در حوزه مشاغل خانگی گفت: هر دستگاهی توان جذب و معرفی افراد صلاحیت‌دار را به بانک داشته باشد می‌تواند از سهمیه سایر دستگاه‌ها به مبلغ تعیین شده 40 میلیارد تومان معرفی داشته باشد.
استاندار اردبیل همچنین در پاسخ به نامه جمعی از تعاونی‌های بسیج در معرفی آنها از حوزه مشاغل خانگی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بیان داشت: بسیجیان، زنان و سایر اقشار در اولویت معرفی به بانک‌ها هستند به گونه‌ای که تاکنون نیز 75 درصد معرفی‌شدگان را زنان ما تشکیل می‌دهند.
این مسئول در پاسخ به اعلام آمادگی بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی و تولیدی نیز اظهار داشت: طرح جهاد توسعه اردبیل در مورد احداث گلخانه‌ها و همچنین کارخانه روغن‌کشی پارس‌آباد با عاملیت بانک کشاورزی و دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی باید معرفی شده و تا از این تسهیلات استفاده کنند.
استاندار اردبیل در پایان سخنان خود  با اشاره به گله‌مندی مدیر صندوق مهر امام رضا در پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک رفاه به متقاضیان مشاغل خانگی گفت: شما با مکاتبه از طریق صندوق مهر امام رضا می‌توانید کمک کار ما در پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی باشید.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول