اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

برنامه عملیاتی برای لایروبی کامل دریاچه زریوار وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به بحث لایروبی دریاچه زریوار، گفت: لایروبی این دریاچه منوط به اثبات تحقیقات علمی مبنی بر لزوم آن است و در حال حاضر برنامه‌های عملیاتی برای لایروبی کامل این دریاچه نداریم.

برنامه عملیاتی برای لایروبی کامل دریاچه زریوار وجود ندارد
ناصح قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج، با بیان اینکه لایروبی در حال حاضر تنها نسخه نجات این دریاچه نیست، اظهارداشت: در میان مردم منطقه لایروبی دریاچه به یک مطالبه تبدیل شده در حالی که این طرح نه تنها به نفع دریاچه نیست بلکه می‌تواند ضررهایی برای آن داشته باشد.
وی طرح پاکسازی دریاچه را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره‌کل دانست و افزود: برای اجرای این طرح بر اساس تحقیقات علمی هر اقدامی که موجب احیای این دریاچه شود در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان به دیگر طرح‌های در دست اجرای مربوط به دریاچه زریوار اشاره کرد و گفت: تعیین حریم دریاچه، یکی از اولویت‌های این طرح‌هاست که با مشخص شدن آن بسیاری از مشکلات فعلی برطرف می‌شود.
قادری خاطرنشان کرد: این امر با علائم و وسایل مشخص مانع از تصرف حریم این دریاچه توسط افراد سودجو خواهد شد.

ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به دریاچه زریوار

وی از ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به دریاچه زریوار با همکاری شرکت آبفا و آبفار کردستان خبرداد و افزود: وجود چند روستای واقع در اطراف دریاچه، جمع‌آوری زباله این روستاها با مکان‌یابی دفن آن و ممانعت از ورود زباله‌ها به داخل دریاچه از دیگر اقداماتی است که باید هرچه زودتر انجام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان همچنین ورود کود حیوانی از طرف روستائیان ساکن در روستاهای اطراف دریاچه زریوار به داخل دریاچه از طریق کانال‌های موجود به عنوان دیگر مشکلات این حوزه دانست و افزود: باید با هدایت این کودها به خارج از دریاچه و مسدود کردن این کانال‌ها، مانع از ورود این فضولات به داخل دریاچه شویم که اقداماتی نیز به همین منظور در دست اجرا است.

بانیان آتش سوزی نیزارهای زریوار هنوز شناسایی نشده‌اند

قادری در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی اخیر نیزارهای دریاچه زریوار مریوان گفت: در این آتش‌سوزی بیش از شش هکتار از نیزارهای این دریاچه طعمه آتش شد و هنوز بانی یا بانیان آن شناسایی و دستگیر نشده‌اند.
وی به عدم وجود تجهیزات مناسب برای اطفای حریق در نیزارهای زریوار اشاره کرد و افزود: با توجه به موقعیت نیزارها و سختی مهار آتش با تلاش‌های بی‌وقفه اکیپ‌های محیط زیست شاهد اطفای حریق بودیم.

دلیل آتش سوزی نیزارهای زریوار نامعلوم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان دلیل آتش‌سوزی نیزارهای زریوار را نامعلوم دانست و گفت: شایعه ارتباط اداره‌کل محیط زیست با این آتش‌سوزی کاملا کذب است.
قادری از دریاچه زریوار به عنوان حیات وحش نام برد و تصریح کرد: هرگونه آتش‌سوزی چه در نیزارها و چه در حریم دریاچه لطمات جبران ناپذیری را به حیات وحش خواهد زد.
وی از بین رفتن زیستگاه جانوران، سوختن و از بین رفتن لانه و تخم پرندگان مهاجر و بومی و آلودگی محیط زیست را از لطمات جبران ناپذیر اینگونه حوادث برشمرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تعداد مدیریت را یکی از مهم‌ترین مشکلات دریاچه زریوار دانست و ادامه داد: باتشکیل کارگروهی با عنوان ساماندهی دریاچه خوشبختانه در راستای مدیریت واحد اقدامات اساسی در حال انجام است.
قادری در پایان خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست جزء یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم محسوب می‌شود و در همین راستا حفظ این سرمایه‌های ملی برای نسل‌های امروز و آینده جز با همکاری و مشارکت آحاد جامعه امکان‌پذیر نیست.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول