اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

سند چشم‌انداز 20 ساله مهم‌ترین دستاورد آینده‌پژوهی کشور است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: سند چشم‌انداز 20 ساله نخستین و مهم‌ترین دستاورد آینده‌پژوهی کشور است که با هدایت رهبر معظم انقلاب تدوین شد.

سند چشم‌انداز 20 ساله مهم‌ترین دستاورد آینده‌پژوهی کشور است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، غلامرضا گودرزی ظهر امروز در همایش اسلام و آینده‌پژوهی در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: یکی از سئوالاتی که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده سئوال از آینده است که این حس کنجکاوی یکی از مشترکات تمام انسان‌هاست.
وی افزود: در آینده‌نگری غربی دانشمندی که در این زمینه کار می‌کند آینده را براساس دید خود و یک‌سری شواهدی که شاید تنها برای خودش معنا دار باشد، بررسی می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در کشور ما مسئله آینده‌پژوهی چند سالی است که مطرح شده و نخستین گام در این زمینه را می‌توان طراحی سند چشم انداز 20 ساله کشور با هدایت رهبر معظم انقلاب دانست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مراکز متعددی در کشور ما به ویژه در دانشگاه‌ها در ارتباط با این موضوع کار می‌کنند که در این زمینه با علم روز دنیا فاصله چندانی نداریم.
گودرزی اظهار داشت: اگر به سیر تاریخی آینده‌پژوهی و جواب به این سئوال که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دو نوع نگرش الهی و بشری در این علم وجود دارد.
وی گفت: آینده‌پژوهی بشری به نقش بشر در شکل‌گیری آینده تاکید دارد و نیروی فعال در این زمینه را اراده بشر می‌داند، در حالی که آینده‌پژوهی الهی بر اساس اراده الهی بررسی می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: خطبه غدیر نمونه‌ای از آینده‌پژوهی الهی در کلام پیامبر(ص) است که در آن تصویری برای آینده اسلام و جهان و تهدیدات پیش‌روی آن تا قیام منجی، ترسیم می‌شود.
وی افزود: نمونه نگرش به آینده و پیش‌بینی آن در کلام بزرگان دوران معاصر نیز دیده می‌شود، به عنوان مثال هنگامی‌ که از امام خمینی(ره) در سال 42 درباره سربازان او سئوال می‌شود، وی جواب می‌دهد سربازان من در گهواره‌ها هستند.
گودرزی ادامه داد: مثال دیگری از این اتفاق در زمان شکل‌گیری نخستین موج بیداری اسلامی اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری در شرایطی که کسی تحول در اروپا را پیش‌بینی نمی‌کرد، از رسیدن موج بیداری اسلامی به این منطقه صحبت کردند.
وی اذعان داشت: قلمرو آینده‌پژوهی بشری در جایی است که انسان محور قرار دارد و تنها قدرت وی در محاسبات آورده می‌شود و هدف نیز خود انسان است، در حالی که آینده‌پژوهی الهی بر اساس منبع وحی اتفاق می‌افتد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: سابقه آینده‌پژوهی بشری از پیشگویان و منجمین آغاز می‌شود در صورتی‌ که سابقه آینده‌پژوهی الهی به انبیا و تعالیم آنان برمی‌گردد.
وی ادامه داد: آینده‌پژوهی الهی تاثیر پذیرفته از معارف دینی و به خصوص مسئله معاد است در حالی که حوزه آینده‌پژوهی بشری با اتمام حیات دنیوی انسان به پایان می‌رسد، به همین علت کسی که در حوزه آینده‌پژوهی اسلامی مطالعه می‌کند، نمی‌تواند فارغ از مسئله معاد، مسائل را بررسی کند.
انتهای پیام/و۱۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول