اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بقاع و اماکن متبرکه اوقاف:

بقاع متبرکه در کشور سرمایه بی‌نظیر معنوی هستند

خبرگزاری فارس: معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بقاع متبرکه در کشور ما که در تمام جهان بی‌نظیر است یک سرمایه معنوی بزرگ محسوب می‌شود.

بقاع متبرکه در کشور سرمایه بی‌نظیر معنوی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام محمد غلامی پیش از ظهر امروز در کارگاه یک روزه آموزشی هیئت امنای بقاع و اماکن متبرکه اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار داشت: امامزادگان در چهار مقطع تاریخی به ایران آمده و با مدفون شدن در این کشور بارگاه آنان مکانی برای عرض ارادت عاشقان و محبان اهل‌بیت در ایران شد.
وی افزود: در دوران حجاج ابن یوسف ثقفی که عرصه بر خاندان پیامبر تنگ شد آن بزرگان ناگزیر به ایران که مورد توجه اهل بیت بود عزیمت کردند.
این مسئول دومین مقطع هجرت ائمه و امامزادگان به ایران را پس از رجعت امام رضا(ع) به مرو و مستقر شدن آن حضرت اعلام کرد و ابراز داشت: فرزندان موسی ابن جعفر و نوادگان آن حضرت به منظور انجام وظیفه و خدمت به آن امام همام ایران را به عنوان یک کشور امن برگزیدند و آن عده نیز با حضور مبارک امام رضا(ع) در ایران سکنی گزیدند.
معاون بقاع و اماکن متبرکه اوقاف و امور خیریه افزود: سومین دوره، دوره‌ای است که امامزادگان در دیار خود در عراق و عراقات دست به نهضت در دفاع از خاندان پیامبر زده‌ بودند که در آن دوران نیز از دست جور سلاطین ظلم به سوی ایران آمده و در آن مستقر شدند.
این مسئول مقطع چهارم سفر امامزادگان به ایران را مصادف با حکومت علویان در طبرستان اعلام کرد و گفت: در این مقطع نیز خیل کثیری از امامزادگان به ایران عزیمت کرده و در سلسله جبال البرز، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، تهران، سمنان و... مستقر شدند.
غلامی حضور این امامزادگان و بقاع متبرکه آنان را نعمتی بزرگ برای ایرانیان اعلام کرد و ابراز داشت: تولیت این امامزاده‌ها فخری بزرگ برای متولیان آن است که باید آن را مایه مباهات برای خود بدانند.
 
تولیت امامزاده‌ها به دنبال شجره‌نامه امامزادگان نباشند
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنبال شناسنامه برای امامزادگان نباشید، افزود: مکان‌هایی که بین مردم به مکان مقدس شهرت دارند همان جا امامزاده‌ها هستند که در استفتاء از مقام معظم رهبری نیز ایشان فتوا دادند هر کجا که سینه به سینه و نسل به نسل این مکا‌ن‌ها روایت شده برای بقعه بودن کفایت می‌کند.
معاون بقاع و اماکن متبرکه اوقاف و امور خیریه ادامه داد: هر جا احدی از اهالی و نوادگان پیامبر مدفون هستند مکان عرض ادب و ارادت ملت‌هاست.
غلامی افزود: امامزاده‌ها به صورت گروه گروه به ایران آمده و دسته دسته مستقر می‌شدند که محل مدفن مبارک آنان در همه جای ایران گسترده است.
این مسئول بیان داشت: در گذشته به دلیل نبود امکانات نگارش و کتابت این اطلاعات نیز قابل ثبت نبود اما ما در این دوران ساخت بقاع توسط مردم را ارج می‌نهیم.
معاون بقاع و اماکن متبرکه اوقاف و امور خیریه  خاطرنشان کرد: آن زمان که مردم بر قبری یک اتاق درست می کردند و اینک آن اتاقک‌ها بیش از 100 سال عمر دارد جزو زیباترین بناها قلمداد می‌شود که مردم ما از روی عشق و علاقه آنها را ساخته‌اند.
غلامی ساخت و ساز بقاع در امامزادگان را از حسنات جاریه در کشور اعلام کرد و افزود: در دوران جمهوری اسلامی متاسفانه تا چند سال قبل ساخت و ساز این بقاع مورد توجه نبود اما در سال‌های اخیر آبادی بقاع متبرکه و امامزادگان در دستور کار قرار گرفته که انتظار می‌رود با ساخت و ساز و آبادانی در این حوزه مردم نسبت به وجود این امامزاده‌ها در کشور آگاهی یابند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول حفظ و نگهداری بقعه، برنامه‌ریزی و اعمال تمهیدات لازم برای بهبود پیشرفت و اعتلای امور بقعه و ساماندهی بقاع را وظیفه مهم مسئولان اوقاف اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی صحیح و تلاش در راستای اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، آموزشی و تربیتی بقاع متبرکه از برنامه‌های اساسی ماست.
انتهای پیام/صا10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول