اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:

استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای مقابله با بحران آب است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استفاده از منابع آب غیرمتعارف مثل استفاده مجدد از پساب فاضلاب تصفیه شده و استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای رویارویی با بحران آب است.

استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای مقابله با بحران آب است
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاهپور رجایی صبح امروز در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: امروزه آب یک نعمت فراوان تلقی نمی‌شود بلکه دولت‌ها و دانشمندان پی به این نکته برده‌اند که از ذخایر آبی باید حداکثر بهره‌برداری را با کمترین اتلاف و ضایعات به عمل آورد.
رجایی تصریح کرد: با توجه به منابع آب موجود، ارتقاء بهره‌وری بهترین گزینه در مدیریت کنونی منابع آب استان بوشهر است.
وی تصریح کرد: مدیریت منابع آب بخشی از برنامه‌ریزی توسعه کشورها تلقی می‌شود و هر کشوری بر مبنای میزان منابع آب در دسترس، استراتژی و برنامه خاصی را برای بهره‌برداری بهینه از منابع آب موجود اجرا می‌کند.
رجایی آب را یک عنصر کمیاب دانست و اذعان کرد: توزیع نامتوازن در مناطق مختلف منجر به ظهور اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک در مناطق شده است که برای رشد و پیشرفت در این مناطق راه‌ها را نباید بسته دید، بلکه با برنامه‌ریزی دقیق و اعمال مدیریت همه‌جانبه در این مناطق می‌توان شاهد شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: عموماً مناطق خشک که از خصیصه کم‌آبی و بارندگی کم رنج می‌برند در مقایسه با مناطق پرباران از شرایط کشاورزی متفاوتی برخوردار هستند زیرا کشاورزی در مناطق خشک به علت بروز خشکسالی، سیل و بیابان‌زایی در سال‌های مختلف نیازمند استراتژی و برنامه‌های سازگار با این نوع اقلیم‌هاست.
وی ادامه داد: امروزه جهان برای تامین آب مورد نیاز با مسائل و مشکلاتی مواجه است، محیط زیست و اکوسیستم‌های مبتنی بر منابع آب شیرین با وقوع خشکسالی‌های متعدد و برداشت بی‌رویه از ذخایر آبی با بحران‌ها و چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.
رجایی توزیع نابرابر منابع آب، رشد جمعیت و تنش‌های آبی را از مسائل و مشکلات در سیستم‌های آبی ذکر کرد و افزود: کمیابی وسیع منابع آب، کنترل کیفیت آب، سیل و خشکسالی از دیگر عوامل و مشکلات سیستم‌های آبی است.
وی عرضه آب و تقاضای آب را دو بخش مهم مدیریت منابع آب کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: محدودیت منابع آب و فشار زیاد بر ذخایر آبی موجب شده است تا توجه زیادی به مدیریت کارآمد و بهینه منابع آبی در بخش تقاضا شود.
این مقام مسئول بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و افزایش کارایی مصرف آب در اراضی زراعی و اصلاح ساختار آبیاری سنتی در مزارع و باغات را از راهکارهای کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از روش‌های مناسب مدیریت آبیاری به منظور کاهش تلفات آب، انجام کم آبیاری به منظور افزایش کارایی مصرف آب و مدیریت مشارکتی منابع آب از دیگر این راهکارهاست.
رجایی گفت: با توجه به بحران آب لزوم بهره گیری از منابع آبی غیرمتعارف موضوعی است که امروزه به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کشور ما نمایان شده است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از منابع آب غیرمتعارف مثل استفاده مجدد از پساب فاضلاب تصفیه شده، باروری ابرها و حتی استفاده از آب دریا راهکاری جدید برای رویارویی با بحران آب است.
انتهای پیام/آ20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول