اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شیراز:

شیرابه سلامتی شهروندان شیرازی را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز گفت: مدیریت صحیحی بر جمع‌آوری زباله ها نمی‌شود و همین امر سبب شده تا شیرابه‌ زباله سلامت شهروندان این منطقه را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

شیرابه سلامتی شهروندان شیرازی را تهدید می‌کند
رضا قاسم‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با تاکید بر رعایت نکات مربوط به حمل زباله‌ها، به مردم نسبت به خطرات ناشی از شیرابه‌های زباله هشدار داد و اظهار داشت: شهروندان باید با رعایت نکاتی در مورد قرار دادن زباله‌ها در کیسه‌های ویژه و از آن طرف حمل به موقع زباله‌ها توسط کارگران شهرداری، سلامتی خود را حفظ کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز افزود: تلنبارهای روباز در حال فساد سبب رشد و تکثیر مگس‌ها می‌شود که این مگس‌ها خود در انتقال مکانیکی برخی بیماری‌ها نقش مهمی دارند.
وی اضافه کرد: تجمع آب باران در قوطی‌ها، لاستیک اتومبیل‌ها و غیره سبب رشد و تکثیر پشه‌ها شده و می‌تواند سبب انتقال ویروس‌های بیماری‌زا شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز تصریح کرد: در برخی مواقع به منظور کاهش مراجعات خودروهای زباله‌بر، کارگران بیش از ظرفیت خودروها بارگیری می‌کنند همچنین ناهماهنگی، تاخیر و عدم مراجعه خودروهای حمل زباله، بی‌توجهی افراد جمع‌آوری کننده زباله، بی‌توجهی مردم به ساعات جمع‌آوری زباله، استفاده از کیسه‌های زباله نامناسب، عدم تفکیک زباله‌ها، تغذیه احشام از زباله‌ها، دفع زباله در حاشیه جاده‌ها و  مناطق مختلف روستایی و شهری و ... از دیگر مشکلات دفع زباله است.
قاسم‌پور گفت: شهروندان باید از خطرات شیرابه‌های زباله و لطمه‌ای که به سلامتی آنها می‌زند آگاه باشند و علاوه بر اینکه زباله‌ها را در کیسه‌های ویژه قرار می‌دهند آن را سر وقت در معرض دید ماموران شهرداری قرار دهند تا مشکلی برای حمل زباله‌ها پیش نیاید همچنین کارگران شهرداری نیز باید با نصب توری بر روی زباله‌های در حال حمل، از ریزش آنها در معابر جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: شیرابه‌ سبب جمع شدن حیواناتی مانند سگ، گربه و موش می‌شود که این امر علاوه بر اینکه ناهنجاری محیطی ایجاد می‌کند به شدت سلامت شهروندان را نیز با تهدید مواجه می‌سازد.
این مقام مسئول در پایان از شهرداری خواست ضمن مراجعه زود به زود کارگران شهرداری برای حمل زباله‌ها به منظور جلوگیری از تلنبار شدن آنها با انتشار بروشور و اقلام فرهنگی در این راستا فرهنگ‌سازی کند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
به گزارش فارس، در بسیاری از محلات شیراز از شمال این شهر گرفته تا جنوب و به ویژه منطقه مرکزی شهر، به دلیل عدم استاندارد کیسه‌های زباله و بی‌نظمی در جمع‌آوری آنها، همچنین ضعف شدید در فرهنگ نحوه برخورد با زباله و شیرابه‌های آن، که در ابتدای هر کوچه‌ای به طور کامل قابل مشاهده است، وجود فلزات سنگین در این شیرابه‌ها و خشک شدن تدریجی آنها و در نهایت ورود میکروب‌های این شیرابه‌ها از طریق تنفس به ریه افراد در اثر باد و ...، ابتلای به سرطان را بسیار شایع کرده و بی‌تردید بسیاری از مرگ و میرها ناشی از مدیریت ناصحیح زباله است.
بهتر بود که شهرداری شیراز به جای راه‌اندازی کلاس‌های خیاطی و گلدوزی و غیره کمی به فکر ترویج فرهنگ شهرنشینی و شهروندی می‌افتاد و بودجه‌های کلان امور فرهنگی را به این زمینه‌ها اختصاص می‌داد تا دیگر شاهد افزایش بیماری‌های گوناگونی که گریبان شهرنشینان و شهروندان را گرفته است، نباشیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول