اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جراح و متخصص پوست:

اگزما شایع‌ترین بیماری کودکان است

خبرگزاری فارس: جراح و متخصص پوست مو و زیبایی گفت: اگزما شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی به لحاظ پوستی است.

اگزما شایع‌ترین بیماری کودکان است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کامبیز ماهوتی ظهر امروز در جمع پزشکان متخصص این شهر، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی نوعی حساسیت پوستی به نام اگزما اتوپیک یا درماتیت‌اتوپیک است که با توجه به مشکلاتی که برای بیماران ایجاد می‌کند موجب ترس و وحشت والدین می‌شود.
وی با اشاره به نشانه‌های این بیماری پوستی تصریح کرد: این بیماری معمولا در چند ماهه نخست پس از تولد به دلیل رسیدن آنتی‌بادی‌های بدن مادر به  نوزاد علایم واضحی نمایش نمی‌دهد ولی به تدریج با از بین رفتن این مواد در بدن نوزاد تظاهرات بیماری پس از چند ماه آغاز می‌شود.
ماهوتی ادامه داد: این علایم به صورت اگزماهای مختلف پوستی گاهی به صورت خشکی پوست همراه با ترشحات زردرنگ و ضایعاتی در نواحی چین‌های بدن مانند چین آرنج و حساسیت‌های پوستی ناحیه کشاله‌ران و پشت زانو تظاهر می‌کند که به دلیل عدم توانایی نوزادان برای بازگو کردن با بی‌تابی بچه‌ها همراه  است.
وی با اشاره به دیگر علایم این بیماری اذعان داشت: یکی دیگر از تظاهرات پوستی این بیماری وجود نوعی پوسته روی سر است که به صورت پوسته‌های ضخیم و زرد رنگ در سطح پوست سر خود را نشان داده که در صورت کندن آنها به صورت مکرر با خطر از بین رفتن موضعی موهای آن ناحیه همراه است و به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ عنوان پوسته‌ها کنده نشود بلکه قبل از استحمام از روغن زیتون استفاده کنند و در موارد شدید از داروهای موضعی که توسط پزشک معالج تجویز می‌شود استفاده شود.
این پزشک متخصص با بیان اینکه مصرف برخی از مواد غذایی محرک بیماری اگزما است، متذکر شد: با بالا رفتن سن در نوزادان و زمانی که مصرف غذاهای خوراکی نیز آغاز می‌شود ممکن است این بیماری به دلیل حساسیت به برخی از مواد خوراکی تشدید یافته و گاهی بیماران به مشکلاتی مانند آلرژی‌های فصلی و آسم نیز دچار شوند.
وی، خاطر نشان کرد: وجود لکه‌های روشن‌تر از پوست با رنگ سفید در نواحی صورت و گاهی دست و پا و بدن یکی دیگر از علایم مربوط به اگزمای پوستی است که امکان دارد با بیماری لک و پیسی اشتباه گرفته شود که این مسئله نیز با درمان قابل کنترل بوده و به مرور زمان و بالا رفتن سن کاملا بهبود می‌یابد. 
ماهوتی با اشاره به اسامی بیماری‌هایی که موجب تشدید بیماری اگزمای پوستی در مبتلایان می‌شود، گفت: مصرف غذاهای محرک حاوی سس، گوجه، سیر، پیاز، فلفل و ادویه‌جات از جمله موادهای غذایی محرک  است که در تشدید این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند و موجب بروز علایم دیگری مانند خارش شدید نیز در مبتلایان می‌شوند.
وی با اشاره به نقش موثر مادران در کنترل بیماری اگزمای اتوپیک، تصریح کرد: مادران باید در صورت مواجهه با این نوع بیماری در کودکان خود از شستشوی زیاد دست و پا و استحمام آنان اجتناب کرده و در حد امکان تنها هفته‌ای یکبار آنها را حمام برده و از کیسه کشیدن خودداری کنند و برای شستشوی آنها از لیف نرم نخی استفاده کرده و پس از حمام نیز از داروهای نرم کننده مالیدنی بدن و یا کرم‌های نرم کننده برای جلوگیری از پوستی خشک بهره ببرند.
جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی در ادامه یادآور شد: مصرف هرگونه صابون به غیر از صابون‌های تجویز شده مخصوص توسط پزشک معالج برای مبتلایان به این بیماری پوستی ممنوع بوده و باید حتما در هوای سرد زیر لباس‌های پشمی و کاموایی خود از لباس‌های نخی استفاده کنند. 
به گفته وی، با افزایش سن تظاهرات پوستی محدودتر شده و بیشتر در نواحی چین‌های بدن متمرکز می‌شود و زمانی که افراد به سن بلوغ می‌رسند مقدار زیادی از علایم محو می‌شود ولی امکان بروز ضایعات اگزما و حساسیتی در ناحیه دست و برخی از نقاط بدن به صورت موضعی وجود دارد.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول