اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

به همراه استعفای برخی مخالفان خارج‌نشین دمشق

«توافق» مخالفان سوریه به «اختلافات شدید» تبدیل شد

خبرگزاری فارس: هنوز 24 ساعت از انتشار امضای توافقنامه میان دو جریان مهم مخالفان دمشق که از حمایت غرب برخوردارند، نگذشته است که منابع خبری از بروز اختلافات شدیدتر میان این دو جریان خبر می‌دهند.

«توافق» مخالفان سوریه به «اختلافات شدید» تبدیل شد
به گزارش فارس، اختلافات تازه‌ای وارد محافل مخالفان نظام سوریه شده است در حالی که هنوز 24 هم از انتشار خبر توافق و امضای توافقنامه‌ای میان دو جریان معارض این کشور نگذشته است.

روز گذشته منابع خبری اعلام کردند که شورای موسوم به شورای ملی سوریه به ریاست برهان غلیون که در استانبول ترکیه و با حمایت مستقیم آمریکا تشکیل شد، توافقی با جریان «هیئت هماهنگی ملی سوریه برای نیروی‌های تغییر دموکراتیک» به ریاست هیثم مناع امضا کرد و آن را نقشه راه آینده سوریه برای مرحله پس از بشار اسد نامگذاشت.

الجزیره نوشت: اختلافاتی تازه در میان شورای ملی سوریه و هیئت هماهنگی ملی این کشور درباره توافقنامه امضا شده میان طرفین به وجود آمده است.

الجزیره اعلام کرد: در حالی که برهان غلیون معتقد است که توافقنامه مذکور در حد پیش‌نویس بوده است و خبر آن قبل از امضای نهایی منتشر شده است، هیثم مناع اعلام کرده است که توافقی که امضا کرده است به عنوان متن توافق است نه پیش‌نویس.

در ادامه غلیون تلاش کرد از اهمیت این توافق بکاهد و پس از اعتراض‌های شدیدی که در شورای ملی سوریه به او شد، اعلام کرد که توافق مذکور چیزی جز پیش‌نویس نبوده است.

غلیون در حالی از توافقنامه مذکور عقب‌نشینی کرده است که به نظر می‌رسد شورای موسوم به شورای ملی سوریه در درون خود به اختلافات و اعتراض‌های شدیدی رسیده است.

الجزیره اذعان کرد که انتشار خبر توافق غلیون و مناع و توافق برای رد دخالت نظامی خارجی در سوریه، سبب اختلافات گسترده‌ای در شورای ملی شده است که این امر به استعفای تعداد زیادی از اعضای آن انجامیده است.

هیثم مناع در ادامه اعتراض خود به غلیون تاکید کرد که قرار بود این توافقنامه به رویت نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب برسد اما وی روز شنبه (دیروز) سفری کاری داشت.

این توافق که با حمایت آمریکا و البته قطر و عربستان به دست آمد، به سایر مخالفان سوریه نیز ارائه خواهد شد تا آن را در کنفرانسی که در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، بررسی کنند.

پیش از این هیئت هماهنگی سوریه با هرگونه دخالت نظامی خارجی در کشور سوریه مخالف بود در حالی که شورای موسوم به شورای ملی خواستار دخالت شورای امنیت علیه مردم کشورش بود.

دو طرف در این توافقنامه، توافق کرده‌اند که هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه را رد کنند. البته دخالت عربی دخالت بیگانه محسوب نشد در این توافق.

این توافق در زمانی اعلام شد که عناصر امنیتی و اطلاعاتی، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و برخی عناصر سعودی، اسرائیلی و لبنانی با برگزاری نشستی در آنکارا به بررسی جزئیات نحوه ورود به مرحله جدید حمایت از معارضان مسلح در سوریه برای براندازی دولت در این کشور پرداختند.

در توافق مذکور قید شد که مرحله انتقالی به مدت یک سال ادامه می‌یابد و در صورت لزوم یک سال دیگر تمدید می‌شود. در این دوره یکساله قانون اساسی جدیدی با نظام پارلمانی تهیه می‌شود که به گفته مخالفان دمشق، دموکراسی و کشور مدنی چندحزبی را به همراه چرخش قدرت از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تضمین کند.

انتهای پیام/.++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول