اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جزئیات توافق مخالفان اسد علیه ملت و دولت سوریه

خبرگزاری فارس: دو جریان مخالف دمشق با امضای توافقی اعلام کردند که در صورت موفق بودن مبارزات مسلحانه برای براندازی دولت سوریه، این توافق نقشه راه آنان خواهد بود.

جزئیات توافق مخالفان اسد علیه ملت و دولت سوریه
به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شورای موسوم به شورای ملی سوریه به ریاست برهان غلیون که در استانبول ترکیه و با حمایت مستقیم آمریکا تشکیل شد، توافقی با جریان «هیئت هماهنگی ملی سوریه برای نیروی‌های تغییر دموکراتیک» به ریاست هیثم مناع امضا کرد و آن را نقشه راه آینده سوریه برای مرحله پس از بشار اسد نامگذاشت.

این توافق که با حمایت آمریکا و البته قطر و عربستان به دست آمد، به سایر مخالفان سوریه نیز ارائه خواهد شد تا آن را در کنفرانسی که در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، بررسی کنند.

پیش از این هیئت هماهنگی سوریه با هرگونه دخالت نظامی خارجی در کشور سوریه مخالف بود در حالی که شورای موسوم به شورای ملی خواستار دخالت شورای امنیت علیه مردم کشورش بود.

به گزارش رویترز، دو طرف در این توافقنامه، توافق کردند که هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه را رد کنند. البته دخالت عربی دخالت بیگانه محسوب نشد در این توافق.

این توافق در زمانی اعلام شد که عناصر امنیتی و اطلاعاتی، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و برخی عناصر سعودی، اسرائیلی و لبنانی با برگزاری نشستی در آنکارا به بررسی جزئیات نحوه ورود به مرحله جدید حمایت از معارضان مسلح در سوریه برای براندازی دولت در این کشور پرداختند.

در توافق مذکور قید شد که مرحله انتقالی به مدت یک سال ادامه می‌یابد و در صورت لزوم یک سال دیگر تمدید می‌شود. در این دوره یکساله قانون اساسی جدیدی با نظام پارلمانی تهیه می‌شود که به گفته مخالفان دمشق، دموکراسی و کشور مدنی چندحزبی را به همراه چرخش قدرت از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تضمین کند.

مخالفان بشار اسد در این توافق که آن را سند آینده سوریه نامیدند بر تشکیل قانون اساسی جدید تاکید کردند.

همزمان با این توافق و بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده میان عناصر امنیتی آمریا، فرانسه، ایتالیا، عربستان و رژیم صهیونیستی و ترکیه و برخی جریان‌های لبنانی متحد غرب، عرصه داخلی سوریه در مراحل آتی شاهد انجام عملیات‌های خرابکارانه شدیدتر از جمله شلیک موشک به سوی موسسات دولتی و اماکن عمومی، قاچاق موشک‌های دوش‌پرتاب به دمشق، حلب و سایر شهرهای سوریه و تشکیل گروه‌های انتحاری متعدد خواهد بود.

سوریه از ماه مارس گذشته شاهد فعالیت گروهک‌های مسلحی است که از جانب چند کشور در منطقه و چندین کشور غربی تغذیه مالی و تسلیحاتی می‌شود تا نظام سوریه را که یکی از مخالفان سرسخت طرح‌های آمریکا در منطقه است، به بهانه انقلاب‌های منطقه سرنگون کنند.

روسیه و چین با هرگونه فشار سیاسی و نظامی بر سوریه به بهانه ناآرامی در این کشور مخالفند و خواستار حل سیاسی بحران این کشور شده‌اند.

انتهای پیام/.++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول