اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بهزیستی استان قم:

نباید در مناسب سازی شهر نابینایان را فراموش کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بهزیستی استان قم با بیان اینکه در زمینه مناسب‌سازی شهر نابینایان را نباید فراموش کرد، گفت: باید به مناسب‌سازی ویژه نابینایان توجه شود تا در عبور و مرور مشکلاتی نداشته باشند.

نباید در مناسب سازی شهر نابینایان را فراموش کرد
ابراهیم حاجی‌مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به مناسب‌سازی شهر برای معلولان اظهار کرد: در قانون حمایت از جامعه معلولان این موضوع پیش‌بینی شده است و در ماده دو این قانون تمام دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های دولتی موظف هستند، ساختمان‌ها را طوری طراحی کنند تا معلولان و ناتوانان جامعه به امکانات دسترسی داشته باشند.
وی افزود: دستگاه‌های عمومی و غیر دولتی نظیر شهرداری‌ها و شوراها نیز باید این امر را مهم دانسته و به آن توجه کنند.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم با بیان اینکه مناسب‌سازی تنها ویژه معلولان نیست، عنوان کرد: مناسب‌سازی تنها برای معلولان نیست بلکه سالمندان، جانبازان و افرادی که به هر دلیلی در مقطعی از زندگی خود دچار مشکل می‌شوند، باید از فضایی مناسب برای تردد برخوردار باشند.
حاجی‌مظفری با اشاره به پذیرش 26 هزار معلول در سازمان بهزیستی قم گفت: این افراد معلولیت‌های مختلف دارند و نزدیک به 10 هزار نفر از معلولیت جسمی و حرکتی رنج می‌برند.
وی با بیان اینکه در زمینه مناسب‌سازی شهر نابینایان را نباید فراموش کرد، ادامه داد: باید به مناسب‌سازی ویژه نابینایان توجه شود تا در عبور و مرور مشکلاتی نداشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، اختیاراتی در هنگام صدور پروانه و پایان کار به شهرداری‌ها داده شده است که به این موضوع مهم توجه داشته باشند ولی این قانون به نحو مطلوب اجرایی نشده است.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه این سازمان در بحث مناسب‌سازی نظارت کافی دارد، عنوان کرد: قانون ضمانتی برای پیگیری‌های بهزیستی پیش‌بینی نکرده اما بهزیستی فراتر از وظیفه عمل کرده است.
 
* استان قم در زمینه مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان وضعیت مطلوبی دارد 
حاجی‌مظفری اضافه کرد: ستاد هماهنگی پیگیری مناسب‌سازی استان برای اهتمام بیشتر به امور تشکیل شده است و اقدام به برگزاری جلسه در هر فصل کرده است.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف استان عضو این ستاد هستند و نمایندگان تشکل‌های معلولین در این جلسه شرکت می‌کنند و با حضور دبیرخانه بهزیستی به بررسی مشکلات پرداخته می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم از اقدامات صورت گرفته در زمینه مناسب‌سازی ابراز امیدواری کرد و گفت: اقدامات مناسبی نسبت به گذشته انجام شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار وجود دارد و این در حالی است که وضعیت قم نسبت به کشور مطلوب‌تر است.
حاجی‌مظفری افزود: با توجه به بازدیدهای میدانی و دستگاهی، بررسی‌های کارشناسی و تایید ستاد هماهنگی‌ مناسب‌سازی استان، اعتبارات به دستگاه‌هایی داده می‌شود که بیشترین مراجعه‌کننده را دارند.
 
* در ساخت‌ و سازهای جدید شهری به موضوع مناسب‌سازی ویژه معلولان توجه شود
رئیس سازمان بهزیستی استان قم بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم این است که دستگاه‌ها بستر حضور متکی به خود را برای معلولان فراهم کنند، با ایجاد شرایط لازم معلولان می‌توانند به کارهای خود در سطح شهر بپردازند.
وی با اشاره به اینکه معلولان در جامعه نباید به انزوا کشیده شوند، خاطر نشان کرد: حضور معلولان در خانه منجر به گوشه‌گیری و منزوی شدن آنها می‌شود و مناسب‌سازی شهر برای حضور آنها می‌تواند گامی در راستای افزایش اعتماد به نفس باشد.
حاجی ‌مظفری تصریح کرد: برای پیاده‌روها مناسب‌سازی صورت گرفته اما به دلیل معضل حضور موتورسواران موانعی قرار داده شده است که معلولین هم نمی‌توانند از امکانات استفاده کنند و در بسیاری از پارک‌ها هم این اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: نگاه به موضوع مناسب ‌سازی تغییر کرده و تمام دستگاه‌ها موظف شدند، عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنند و برای ساخت و سازهای جدید هم نباید این موضوع مهم نادیده گرفته شود.
انتهای پیام/ح10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول