اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شناسایی 320 گونه گیاهان دارویی

آذربایجان‌ شرقی قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با توجه به شناسایی 320 گونه گیاهان دارویی در استان گفت: آذربایجان‌شرقی می‌تواند به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

آذربایجان‌ شرقی قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کمیته گیاهان دارویی با هدف توسعه کشت و افزایش صادرات گیاهان دارویی در استان تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه ایران و استان آذربایجان شرقی می‌تواند سهم مناسبی از بازار جهانی داروهای گیاهی را به خود اختصاص دهد به رتبه هشتم این استان در تولید گیاهان دارویی در کشور اشاره نموده و افزود : آذربایجان شرقی به لحاظ تنوع اقلیمی، از تنوع زیستی وسیع و منحصربه‌فردی برخوردار است و این تنوع در مورد گیاهان و از جمله گیاهان دارویی به روشنی مشهود است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی در ابتدای راه هستیم افزود: با برنامه‌ریزی صحیح می توانیم بخش قابل‌توجهی از بازار جهانی را به ‌خود اختصاص دهیم.
محمدیان با بیان اینکه یکی از نقاط قوت برای توسعه صنعت گیاهان دارویی در استان وجود امکانات مناسب تحقیقاتی در مرکز تحقیقات تیکمه‌داش آذربایجان شرقی همچنین حضور متخصصین مختلف در زمینه‌های مرتبط با صنعت گیاهان دارویی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان می‌باشد گفت‌: استفاده از این امکان می‌تواند باعث رشد و توسعه صنعت گیاهان دارویی شود.
وی بر لزوم آموزش و آشنایی پزشکان با داروهای گیاهی و خواص آنها تاکید کرده و گفت‌: یکی از مشکلات توسعه گیاهان دارویی در کشور‌، فقدان زمینة اقتصادی مناسب در این بخش است‌، در نتیجه بازار مناسبی برای آن به‌وجود نیامده است. 
محمدیان با بیان اینکه سطح تعریف‌شده‌ای از این علم به‌وسیله اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات و رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد بر گسترش صنعت فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: سیستم تهیه و توزیع گیاهان دارویی نامناسب ‌بوده و بخش عمده آن مربوط به عدم آشنایی تجار و صادرکنندگان با نحوه جمع‌آوری، نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و فروش گیاهان دارویی است.
وی با بیان اینکه گیاهان دارویی می‌تواند سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد، گفت: در صورت ساماندهی تولید، بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی جانبی، آذربایجان شرقی می تواند به عنوان قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود و با توجه به شناسایی 320 گونه گیاهان دارویی در استان می توان گفت که این استان یک ظرفیت و قابلیت ویژه در زمینه گیاهان دارویی دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان است و 3 هزار هکتار از اراضی آن به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است، افزود: با تولید سه هزار و 300 تن گل محمدی در شهرستان‌های اسکو، آذرشهر، تبریز و شبستر، این محصول از نظر حجم و سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان بیشترین تولید را از آن خود ساخته است و پس از آن می توان به ترتیب به کشت ذغال اخته، سماق، زعفران، نعناع، زالزالک، آویشن، مریم گلی، رازیانه اشاره کرد.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم از عرضه خام و فله ای گیاهان دارویی ممانعت نموده و آنها را پس از فرآوری و بسته بندی عرضه نماییم افزود: هم اکنون 7 مرکز  از 72 شرکت فعال در عرصه گیاهان دارویی کشور، در آذربایجان شرقی به تولید محصولات و گیاهان دارویی، صنعتی و بهداشتی مشغول هستند.
گیاهان دارویی 23 درصد از 8 هزار گونه گیاهی موجود در کشور را شامل می شوند که درحال حاضر از 300 گونه آنها استفاده دارویی می‌شود و همچنین طبق گزارش بانک جهانی، گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در سال 2050 معادل 500 میلیارد دلار خواهد بود وهم‌اکنون کشورهای مختلف به گونه‌ای تلاش می‌کنند تا سهم مناسبی از این بازار عظیم داشته باشند
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول