اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرهنگ شهروندی، فرهنگ زندگی اجتماعی

فرهنگ رانندگی توسط کودکان نهادینه شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: کودکان به عنوان بهترین پلیس برای والدین بوده و می‌توانند در ارتقای فرهنگ رانندگی نقش جدی داشته باشند.

فرهنگ رانندگی توسط کودکان نهادینه شود
علیرضا اقبالیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به عدم رعایت فرهنگ شهروندی در زمینه رانندگی و ایجاد ترافیک اظهار کرد: بسیاری از رانندگان به علایم راهنمایی و رانندگی توجه چندانی ندارند و عامل بروز مشکل می‌شوند.
وی افزود: توقف ممنوع، رعایت حق تقدم، گردش به چپ و راست ممنوع، دور زدن ممنوع، ورود ممنوع و... که جزو علائم راهنمایی و رانندگی هستند برای بسیاری از رانندگان معنایی نداشته و در رانندگی هیچ توجهی به این علائم نمی‌کنند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه افراد معدودی این قوانین را رعایت می کنند، بیان کرد: می‌توان گفت تنها 50 درصد از رانندگان به این قوانین توجه دارند و مابقی اهمیتی به این قوانین نمی‌دهند.
اقبالیان با بیان مثالی در این زمینه گفت: به طور مثال بعضی از رانندگان بدون در نظر گرفتن قوانین در کوچه‌ای که تابلو ورود ممنوع نصب شده وارد می‌شوند و ترافیک و مشکلات دیگر را به وجود می‌آورند.
 
* رانندگان به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنند
وی به دیگر مشکلات موجود اشاره و خاطر نشان کرد: در بحث رانندگی عدم رعایت سرعت‌های مطمئن از دیگر مشکلات است که رانندگان با سرعت‌های غیر‌مجاز خود عامل ترافیک و بروز تصادفات می‌شوند و بیشتر تصادفات در خیابان‌ها عدم استفاده از راهنما است که یک قانون پیش پا افتاده به حساب می‌آید.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: امروز افراد به قوانین تنها هنگام دریافت گواهینامه توجه کرده و بعد از آن به طور کامل قوانین را فراموش می‌کنند.
اقبالیان خواستار توجه هر چه بیشتر به قوانین شد و عنوان کرد: اگر هر رانند‌ه‌ای تنها یک مورد از قوانین را رعایت کند، مشکلات اساسی ترافیکی به ویژه بوق زدن‌ها کاهش می‌یابد.
وی اطلاع‌رسانی در این مبحث را ضروری برشمرد و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی تبعیت از قانون باید از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها صورت بگیرد.
 
* عدم رعایت قوانین از سوی موتورسواران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم به تخلفات موتورسواران اشاره و ابراز کرد: تردد در پیاده‌رو، اشغال کردن فضای پیاده‌رو، استفاده بیش از یک سرنشین از موتورسیکلت، استفاده از عینک‌هایی که دید را برای موتورسوار کم می‌کند و دیگر تخلفات از سوی موتورسواران سبب عدم تناسب و تعادل در معابر شهری می‌شود.
اقبالیان با اشاره به اینکه خود فرد باید بخواهد تا قانون را رعایت کند، گفت: فردی که رانندگی را آموزش می‌بیند، اگر قوانین همان کتابی را که امتحان می‌دهد، سرلوحه خود قرار دهد ضمن اینکه به حقوق شهروندی احترام گذاشته، خود نیز از خطرات دور می‌شود.
وی ادامه داد: شاید جرایم رانندگی گاهی بازدارنده باشد اما تاثیر چندانی در کاهش تخلفات ندارد بلکه باید این فرهنگ در خود شخص شکل بگیرد، اگر فردی نخواهد قوانین را رعایت کند هزاران آموزش و فرهنگسازی هم بر روی او تاثیر نمی‌گذارد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه آموزش در کودکی تاثیر فراوانی دارد، بیان کرد: باید افراد را از کودکی آموزش داد و کتابی در این زمینه تدوین شود و به عنوان کتاب درسی دانش‌آموزان باشد تا آنها چگونگی آشنایی با فرهنگ ترافیک را آموزش دیده و مشوق والدین خود باشند.
 
* کودکان بهترین پلیس و بازدارنده برای والدین هستند
وی اظهار کرد: بستن کمربند ایمنی بعد از چند سال در کشور رایج شد ولی افراد به دلیل دغدغه‌هایی که دارند، بستن کمربند را فراموش می‌کنند و با توجه به تبلیغات صدا و سیما، کودکان در این زمینه بهتر آموزش دیده‌اند و نکات لازم را به والدین خود گوشزد می‌کنند.
اقبالیان عنوان کرد: کودکان به عنوان بهترین پلیس برای والدین بوده و می‌توانند در ارتقای این فرهنگ نقش جدی داشته باشند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه بوستان ترافیک 3 هکتاری در تپه سلام ایجاد خواهد شد، افزود: در صورت درخواست آموزش و پرورش، بوستان‌های ترافیک ویژه کودکان و دانش‌آموزان افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/ج10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول