اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد ملی نخبگان:

ایران باید مرکز تولید علم در دنیا باشد

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری که "زبان فارسی باید روزی زبان علمی دنیا شود"، ما باید مرکز تولید علم در دنیا و مرجعی برای رجوع کشورهای دیگر باشیم.

ایران باید مرکز تولید علم در دنیا باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، نسرین سلطانخواه، رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ظهر امروز در افتتاحیه هشتمین جشنواره منطقه ای اختراعات کویر که با حضور فلاح‌زاده استاندار یزد، زارع رئیس بنیاد ملی نخبگان استان یزد و جمعی از مسئولان و شرکت کنندگان در این جشنواره برگزار شد اظهار داشت: رهبری فرمودند: "زبان فارسی باید روزی زبان علمی دنیا شود" و این یعنی رسیدن به جایی که کشور ما مرجع علمی سایر کشورها شود و دیگران برای اطلاع از نظریه های علمی دانشمندان جوان ما مجبور باشند زبان فارسی را یاد بگیرند.
وی افزود: در قرون دوم، سوم و ششم هجری، ایران قطب تولید علم و نظریه‌ها در تمام عرصه‌ها بود و شروع رنسانس در اروپا با ترجمه و برگرداندن کتب و نظریه ها به زبان لاتین بوده است.
سلطانخواه در ادامه گفت: امروز استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر در دنیا بسیار مورد توجه است.
این مسئول ادامه داد: مردم از قدیم با بادگیرها از هوای خنک بهره می بردند و یا از قنات ها استفاده می‌کردند که ما می‌توانیم با بهره‌گیری از این پیشینه تاریخی و تمدن کهن، این میراث را دوباره احیا کنیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در ادامه بیان داشت: برای طی این مسیر ابزار لازم را نیز داریم و آن هوش سرشار و خلاق است و وظیفه ما سرمایه گذاران و برنامه‌ریزان است که این هوش و خلاقیت را هدایت و حمایت کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یکی از کارهای بنیاد ملی نخبگان، ساماندهی اختراعات بوده است که در سال 90 توانسته هشت جشنواره استانی کند و این علاوه بر جشنواره های ملی است که در دهه فجر انجام می شود.
وی ادامه داد: اختراعات در اداره ثبت از نظر علمی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سلطان‌خواه از جذب بیش از 10 میلیارد تومان پس از جشنواره ها در زمینه خرید و یا اشتراک در سرمایه گذاری اختراعات از سال 89 تا به امروز خبر داد و عنوان کرد: باید بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترک در اقتصادی سازی اختراعات را هرچه بیشتر به وجود بیاوریم و روی اختراعات قیمت‌گذاری کنیم تا سرمایه گذار بتواند آن را خریداری کند و یا مشترک شود.
این مسئول یادآور شد: هر جشنواره یک شروع است و بخشی از فرایند ادامه داری است که جوانان بتوانند خود را برای جشنواره خوارزمی، شیخ بهایی و جشنواره علم تا عمل آماده کنند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در پایان هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را هدف‌گذاری و برنامه ریزی بلند مدتی عنوان کرد که از طرف رهبری برای مسئولین ترسیم شده است.
استاندار یزد نیز در هشتمین جشنواره منطقه ای اختراعات کویر ابراز داشت: گذشته تمدن بشری را نمی توانیم منفک کنیم؛ تاریخ یعنی همه حوادث و اتفاقات گذشته ما، اختراعات گذشته تا کنون.
محمدرضا فلاح زاده تصریح کرد: ایرانیان خوشفکر، هوشمند و ایده پرداز هستند و وظیفه ماست که آن ایده‌ها را شکار کنیم و مورد حمایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: با راه اندازی بنیاد ملی نخبگان در استان و نیازسنجی و اولویت بندی نیازهای آموزشی، حمایت از نخبگان مناسب‌تر از سال های گذشته صورت گرفته است.
معاون بنیاد ملی نخبگان کشور نیز در این همایش گفت: سال 90 سال خوبی بود؛ 2489 طرح داشتیم که 1114 طرح مشمول قرار گرفتن در فرایند داوری بود که رقم نسبتا خوبی است.
حسینی افزود: یکی از کارهای ما این است که سطح اختراعات را از 3 به 2 و 1 ارتقا دهیم و هرچه بیشتر به سوی اقتصادی کردن اختراعات حرکت تا بتوانیم از آنها در عرصه رشد و پیشرفت صنعت و تجارت کشور استفاده کنیم.
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد نیز در این مراسم به ارائه گزارش عملکرد این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: جشنواره منطقه ای اختراعات کویر به میزبانی یزد و با شرکت چهار استان برگزار می شود و در جهت اقتصادی سازی ایده ها 14 کارگروه شکل گرفته است.
حبیب زارع افزود: 27 مهر تا 27 آذر فراخوان انجام شد و 419 در دبیرخانه ثبت شد و نهایتا 176 اختراع از فیلتر داوری گذشت که در مورد آنها ارزیابی می شود.
وی اذعان داشت: تعامل بین نخبگان و سرمایه گذاران مورد توجه خاص ما و استانداری یزد در برگزاری این جشنواره است.
در پایان این مراسم نیز با حضور مسئولین کشوری و استانی تمبر یادبود جشنواره رونمایی شد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول