اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

تبعات مثبت هدفمندی یارانه‌ها در کشاورزی فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: هدفمندی یارانه‌ها با تبعات مثبتی که داشته است به اصلاح بخش و افزایش بهره‌وری در توسعه پایدار بخش کشاورزی کمک کرده است.

تبعات مثبت هدفمندی یارانه‌ها در کشاورزی فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهرزاد خرد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لازم است اثرات مثبت هدفمندی یارانه‌ها که در افزایش تولیدات و شکوفایی اقتصادی سهم بسزایی به همراه دارد، واکاوی و به مردم و بهره‌برداران اعلام شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حالی در 28 آذر سال 1389 در کشور اجرایی شد که در بخش کشاورزی نیز کارشناسان معتقد بودند با توجه به نیاز کشور به امنیت غذایی که امروزه ضرورت جدی محسوب می‌شود باید تحولی بنیادی صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه با اجرای کشاورزی حفاظتی در راستای اجرای قانون هدفمندی موجب کاهش 23 درصدی مصرف کود و 14 درصدی مصرف آب می‌شود، گفت: استان فارس با اجرای کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی و استفاده از آبیاری‌های نوین توانسته است در صرفه‌جویی 7،213 میلیون متر مکعب آب قدم اساسی بردارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به بخش دیگری از اثرات مثبت هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: استان فارس در بخش آب و خاک بعد از هدفمندی یارانه‌ها 264 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی داشته است.
وی از اجرای 300 کیلومتر کانال بتونی و افزایش راندمان آبیاری از 30 درصد به 65 درصد که سبب صرفه‌جویی 30 میلیون متر مکعب آب می‌شود، خبر داد و تصریح کرد: با اجرای 670 کیلومتر خطوط انتقال آب با لوله به جای کانال‌های سنتی، باعث صرفه‌جویی 94 میلیون متر مکعب آب شده است.
خرد با بیان اینکه استان فارس با اجرای کشاورزی حفاظتی توانسته است با صرفه جویی 9،6 میلیون لیتر سوخت مقام نخست را به خود اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح بهینه‌سازی در واحدهای مرغداری استان فارس موجب کاهش سوخت به میزان شش میلیون و 500 هزار لیتر شده است.
وی به رشد 12 درصدی تولید گوشت مرغ استان فارس در سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رتبه این استان در تولید گوشت قرمز به جایگاه نخست ارتقا یافته که در این راستا ظرفیت تولید گوشت فارس به 121 هزار کیلوگرم افزایش یافته است.
این مقام مسئول افزود: استان فارس با نوسازی 400 کمباین برداشت غلات و استفاده از فناوری‌های نوین موجب کاهش ریزش برداشت غلات در سطح 400 هکتار از هفت درصد به یک درصد و صرفه‌جویی 96 هزار تن گندم برداشت شده که معادل کل تولید گندم استان مجاور است.
خرد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان را در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها، توسعه آبیاری نوین دانست و گفت: توسعه 17 هزار هکتار آبیاری نوین موجب صرفه‌جویی 80 میلیون متر مکعب آب شده است.
وی از جذب 100 درصدی تسهیلات بهینه‌سازی واحدهای گلخانه‌ای و قارچ‌های خوراکی در این استان خبر داد و ابراز داشت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از 20 واحد صنایع لبنی زیر پوشش، 12 واحد موفق به اخذ تسهیلات خط اعتباری انرژی به مبلغ 14میلیون و 190 میلیون ریال شده‌اند.
این مقام مسئول گفت: به طور کلی در جریان هدفمندسازی یارانه‌ها سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خوب و مؤثر عمل کرده است به طوری که بصیرت و هوشیاری و استقامت و پایداری بهره‌برداران بخش کشاورزی در موفقیت و بازدهی مطلوب تصمیمات، اثرگذار بوده است.
وی با تأکید بر توجه و حمایت بیشتر از روستائیان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیان کرد: بخش کشاورزی استان فارس به عنوان بخش پایه و استراتژیک اقتصاد کشور، تامین کننده غذا و مواد اولیه برای سایر بخش‌ها بوده و در صورت فعالیت مفید این بخش است که زمینه فعالیت و پیشرفت سایر بخش‌ها فراهم شده و کشور به سوی توسعه پایدار سوق می‌یابد.
خرد هدفمندسازی یارانه‌ها را به معنای اعمال مدیریت مصرف و نهادینه‌سازی این الگو در اقشار مختلف عنوان کرد و افزود: یکی از اولویت‌ها و راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توجه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است.
وی تصریح کرد: بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در فارس نشان می‌دهد که این استان از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: عملکرد مؤلفه‌های کلیدی اقتصاد کلان اعم از رشد اقتصادی و دیگر شاخص‌های توسعه یافتگی بخش کشاورزی، نمایانگر تحولات پیش آمده در این استان است.
انتهای پیام/و۱۰/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول