اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان رضوی؛

کارگروه اصلاح و تولید گندم مرغوب تشکیل شد

خبرگزاری فارس: کارگروه تخصصی اصلاح فرآیند تولید گندم در خراسان رضوی تشکیل شد.

کارگروه اصلاح و تولید گندم مرغوب تشکیل شد
به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، محمد بدیعی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت غله منطقه 5 کشور عصر امروز با اشاره به نقش گندم با کیفیت در تولید نان مأکول و ابلاغ آیین‌‌نامه اجرایی ماده 110 برنامه پنجم توسعه به ایجاد ساختاری در راستای ارتقای کیفیت نان تاکید کرد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نزدیک شدن قیمت نان به قیمت واقعی، افزایش انتظار ارتقای کیفیت آن نیز در بین مردم و مسئولین به وجود آمده است که این مهم با اصلاح ساختار تولید از مزرعه تا نانوایی و همکاری دستگاه‌های مرتبط محقق می‌شود.
بدیعی در ادامه با تاکید بر بهبود فرآیند چرخه تولید گندم تا تولید نان، تعیین شاخص‌های بذر مرغوب و مراحل کاشت، داشت و برداشت از جمله بهره‌گیری از سموم و کود مناسب را به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای نقشه بهبود کیفیت نان برشمرد و گفت: آموزش کشاورزان، اجرای سیاست‌های تبلیغی، تشویقی و ترویج بذرهای مرغوب با ارزش نانوایی بالا از جمله اقداماتی است که در این راستا با همکاری کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی باید صورت گیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: دستگاه‌های تحقیقاتی و اجرائی در اصلاح روش‌های کشت و انتخاب رقم برتر گندم به نحوی عمل نمایند که قابلیت عرضه در بازارهای داخلی و خارجی مطابق با استانداردهای لازم را داشته باشد.
بدیعی تاکید کرد: ترویج کاشت و بهره‌گیری از انواع گندم‌های سخت و شیشه‌ای با رنگ روشن جهت استفاده کارخانجات آردسازی و تولید آرد مناسب نانوایی از جمله انتظارات نقشه راه بهبود کیفیت نان است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5، بهبود فرآیند خرید گندم، تهیه و تنظیم جدول پاکی و اجرای سیاست‌های تشویقی همچون پرداخت جایزه پاکی را از جمله وظایف مجموعه متبوع خود دانست که تا کنون اجرائی شده است.
بدیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  به خرید گندم توسط بخش خصوصی در  سال آینده اشاره کرد و افزود: در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی از طریق بانک‌های عامل تسهیلات لازم را برای خرید گندم داخلی در بخش غیردولتی تا یک ماه قبل از آغاز فصل برداشت و خرید گندم تامین می‌نماید.
در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز ضمن تاکید به اصلاح ساختار تولید گندم و هم‌چنین ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاه‌های تحقیقاتی و اجرایی در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی و ترغیب کشاورزان درباره کشت گندم مرغوب گفت: در حال حاضر سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان به سمت اصلاح فرآیندهای تولید است که با اختصاص تسهیلات به کشاورزان تا حدودی ضمن حمایت از ایشان، بخشی از منافع اقتصادی گندم‌کاران را نیز تامین می‌‌کند.
احمد ساربان در ادامه از تولید و عرضه بیش از شش نوع بذر مرغوب گندم با پروتئین و گلوتن مناسب صنایع آرد و نان در بین کشاورزان و گندم‌کاران خبر داد و گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شش نوع بذر مرغوب گندم اصلاح شده به نام‌های دنا، بهار، سیوند، پارسی، اروم، پیشگام و زارع تولید شده است که در فصل کاشت گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و توزیع ارقام فرانسوی تا 10 درصد در سال جاری کاهش یافته است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول