اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

رسانه‌ها با تقویت فرهنگ جمعی به کاهش جرم کمک کنند

خبرگزاری فارس: وقتی رسانه‌ها از فرهنگ غفلت کنند یا ارزش‌های فرهنگی در رسانه‌ها کمرنگ شده و از بین می‌رود‌ یا اینکه ضدارزش‌ها به جای ارزش‌های واقعی جایگزین می‌‌شود و این همان تهاجم فرهنگی است.

رسانه‌ها با تقویت فرهنگ جمعی به کاهش جرم کمک کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جمعی در تدوین رویکرد به فرهنگ جمعی نقشی غیر‌قابل انکار است و رسانه‌هایی همچون سینما، تلویزیون و اینترنت و حتی رسانه‌هایی از قبیل مجلات و روزنامه‌ها با در دست گرفتن زمینه فرهنگی جامعه و تقویت بنیان‌ها و ارزش‌های دینی می‌توانند موقعیت‌ها و فضاهای جرم‌خیز در جامعه را کاهش دهند.
در جامعه ما گرایش رسانه‌ها سمت و سوی سیاسی دارد و می‌توان گفت تیتر اول روزنامه‌های کشور ما سیاسی است و در عرصه تلویزیون نیز اگر بررسی صورت گیرد تعداد شبکه‌های خبری همچون خبر، العالم، پرس‌تی‌‌وی و... بیشتر از شبکه‌هایی است که بتوان آن‌ها را فرهنگی یا مذهبی دانست و این مسئله در اجتماع نیز خودش را به وضوح نشان می‌دهد و مثال آن انجام بحث‌ها و اظهارنظرهای متفاوت سیاسی از سوی اکثریت جامعه در محیط‌هایی همچون تاکسی، اتوبوس، صف نانوایی و سایر اماکن عمومی است که بدون شک این مسائل موجب تأخر فرهنگی می‌شود.
وقتی رسانه‌ها از فرهنگ غفلت کنند یا ارزش‌های فرهنگی در رسانه‌ها کمرنگ شده و از بین می‌رود ‌یا اینکه ضدارزش‌ها به جای ارزش‌های واقعی جایگزین می‌‌شود و این همان تهاجم فرهنگی است.
بسیاری از این ارزش‌های فرهنگی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم اهمیت خاصی دارند و به عنوان مثال مسائل مهم همچون مسئله پایبندی به تعهدات خانوادگی از قبیل احترام به والدین، تعهد به همسر و صمیمیت بین اعضای خانواده به ویژه والدین و فرزندان مسائلی است که پرداختن به آن‌ها از جنبه‌های مختلف می‌تواند از اموری مثل فاصله افتادن بین اعضای خانواده، فرار از خانه و تاثیر رفقای ناباب جلوگیری کند.
مسئله دیگری که رسانه‌ها می‌توانند با پرداختن به آنها، موجب کاهش جرم در جامعه به ویژه جوانان شوند، کارکردن بر روی فرهنگ سواد رسانه‌ای و به معنای خاص‌تر سواد بصری است.
شکی نیست که در دنیای امروز که عصر تکنولوژی و انفجار اطلاعات است جوانان و نوجوانان ما در معرض انواع و اقسام پیام‌ها و محتواهای هدفمندی و استراتژیک هستند که با نیت تغییر نگرش در رفتار منتشر می‌شوند.
همین تغییر رفتار که هدف بسیاری از رسانه‌های مهاجم به فرهنگ جامعه ما است موجب بروز جرم‌هایی همچون خشونت‌های اجتماعی می‌شود که به طور قطع با تقویت سواد رسانه‌ای و بصری مردم تا حد زیادی از این امور می‌توان جلوگیری کرد.
 
==================
یادداشت از محمدرضا قربان‌زاده
==================
 انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول