اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اعلام کرد:

ثبت 6 مراسم معنوی قزوین در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: شش مراسم معنوی استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ثبت 6 مراسم معنوی قزوین در فهرست آثار ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اسدالله بیرانوند بیان کرد: به منظور حفظ و احیای میراث معنوی (ناملموس) شش مراسم از آداب و رسوم و آیین مخصوص استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای ماده یک قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث ناملموس و اجرای ماده 12 این کنوانسیون توانست شش مراسم از آداب و رسوم و آیین مخصوص استان قزوین را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: تنوع اقوام در استان قزوین یکی از دلایل مهم برگزاری مراسم و آداب و رسوم مختلف است و استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی ممتاز همواره میزبان اقوام مختلف با آداب و رسوم خاص بوده که از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.
وی توضیح داد: آیین باران خواهی پنجاه بدر با شماره ثبت 185، کشتی پهلو به پهلو با شماره ثبت 221، نمایش سیاه ببو سفید ببو با شماره ثبت 222، جشن فندق با شماره ثبت 223‌، مراسم سیزدهم محرم (سوم امام) با شماره ثبت 70 و مراسم سمنو پزان با شماره ثبت 187، ‌از آن جمله است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.
بیرانوند خاطر‌نشان کرد: این اداره کل بعد از ثبت آیین پنجاه بدر (باران‌خواهی)، کُشتی پهلو به پهلو، نمایش سیاه ببو سفید ببو، جشن فندق، سیزدهم محرم (سوم امام) و سمنوپزان از هر‌گونه برنامه‌ مناسب که به حفظ و احیای این میراث فرهنگی ـ معنوی اصیل کمک کند، استقبال خواهد کرد. 
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول