اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان قم خبر داد:

تشکیل نمایشگاه گنجینه اسناد هویتی در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال استان قم گفت: نمایشگاه دائمی گنجینه اسناد هویتی استان قم به زودی در محل این اداره‌کل افتتاح می‌شود.

تشکیل نمایشگاه گنجینه اسناد هویتی در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ولی‌الله عسکری در سخنان پیش از خطبه نماز این هفته جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به ماموریت‌های ثبت احوال اظهار کرد: ثبت وقایع حیاتی مانند تولد، ازدواج، طلاق و فوت نخستین وظیفه این سازمان است.
وی افزود: یکی دیگر از ماموریت‌های سازمان ثبت احوال، جمع‌آوری آمار و اطلاعات مربوط به مهاجرت در سطح کشور است و این کار از طریق ثبت تغییرات کدپستی درج شده در کارت‌های ملی و با همکاری اداره پست انجام می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با بیان اینکه شناسنامه‌ها علاوه بر اطلاعات فردی اشخاص شامل مواردی چون نام والدین و محل صدور نیز هست گفت: اسناد هویتی افراد در محل صدور شناسنامه‌ آنها نگهداری می‌شود و دانستن این اطلاعات موجب تسهیل و تسریع در ارائه خدمات در آینده خواهد شد.
وی با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از یک میلیون و 172 هزار سند هویتی در اداره‌کل ثبت احوال قم از زمان تاسیس وجود دارد، ابراز کرد: این اسناد گنجینه ارزشمندی را تشکیل داده‌اند و به زودی نمایشگاه دائمی آن در محل این اداره‌کل تشکیل می‌شود تا همه افراد بتوانند از آنها بازدید کنند.
عسکری افزود: اسناد هویتی مراجع و علمای بزرگی چون آیات عظام مرعشی نجفی، اراکی، طالقانی، شیخ عباس قمی و افراد مشهوری چون امام موسی صدر، حاج احمد خمینی و شهید فهمیده در این گنجینه قرار دارند و طی هفته آینده مراسم افتتاح آن با حضور استاندار قم برگزار می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم ارائه آمارهای جمعیتی از مردم ایران را یکی دیگر از وظایف ثبت احوال دانست و گفت: تمام مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور از آمار لحظه‌ای افزایش یا کاهش جمعیت کشور اطلاع پیدا کنند ضمن اینکه همه این آمارها در نشریات سازمان به چاپ رسیده و در اختیار مسئولان و سایر علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: آمارهای جمعیتی استان قم نیز در سایت اداره‌کل ثبت احوال قم موجود است ضمن اینکه مخاطبان می‌توانند از بخش فرهنگ نام و نام‌گزینی سایت نیز بهره ببرند.
عسکری با بیان اینکه اسامی انتخاب شده برای افراد باید جزو اسامی مجاز باشد، افزود: کتاب فرهنگ نام‌ها توسط سازمان ثبت احوال به چاپ رسیده است و به زودی امکان دریافت معنی هر نام از طریق پیامک نیز فراهم می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با اعلام اینکه تغییر نام مشکلات زیادی برای اشخاص دارد تصریح کرد: والدین باید در انتخاب اسم برای فرزندان خود دقت کنند زیرا برخی نام‌ها در دوره کودکی زیباست اما در بزرگسالی مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند.
وی با انتقاد از برخی اسامی مغایر با فرهنگ تشیع در کشور گفت: نام اشخاص بر روی شخصیت آنها تاثیرگذار است بنابراین باید در هنگام انتخاب اسم به بار معنوی و علمی آن توجه ویژه صورت گیرد.
عسکری ادامه داد: صدور کارت ملی برای تمام افراد بالای 15 سال نیز یکی دیگر از ماموریت‌های ثبت احوال است و هم‌اکنون نیز بیش از 90 درصد خدمات تنها به افرادی ارائه می‌شود که دارای شماره ملی باشند.
مدیرکل ثبت احوال استان قم از صدور کارت ملی هوشمند در قم از سال آینده خبر داد و افزود: این کارت شامل اثر انگشت فرد بوده و کارآیی‌های بسیار بیشتری نسبت به اسناد هویتی گذشته دارد که یکی از آنها تسهیل در امر انتخابات است.
وی اظهار کرد: هماهنگی‌هایی نیز با وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است تا از کارت ملی هوشمند به عنوان کارت سلامت و پرونده پزشکی افراد استفاده شود ضمن اینکه صدور این کارت،‌ مشکلات موجود در واریز‌ یارانه‌ها را نیز برطرف می‌کند.
عسکری با اشاره به طرح تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: به زودی شناسنامه‌های الکترونیکی برای تمام افراد کشور صادر می‌شود که یکی از مزایای آن امنیت بالاست به طوری که طراحی نمونه جعلی آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.
مدیرکل ثبت احوال استان قم از همه مردم خواست در حفظ و نگهداری اسناد هویتی خود کوشا باشند و خاطرنشان کرد: صدور شناسنامه و کارت ملی المثنی محدودیت داشته و زمان‌بر است ضمن اینکه هزینه‌هایی را نیز برای اشخاص دربر دارد.
وی افزود: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت فوت یکی از افراد خانواده باید شناسنامه او را به اداره‌کل ثبت احوال تحویل دهند تا نسبت به ابطال آن اقدام شود در غیر این صورت شناسنامه‌های باطل نشده ممکن است مورد سوء استفاده برخی افراد قرار گیرد.
عسکری با اشاره به سوم دی‌ ماه که به نام ثبت احوال نام‌گذاری شده است گفت: همه کارکنان این سازمان نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند خدمات مورد نیاز مردم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها ارائه دهند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول