اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری؛

23هزار برگ فرامین شاهان قاجاری در مرکز اسناد آستان قدس جذب شد

خبرگزاری فارس: از ابتدای سال تا کنون بیش از 23هزار و 400 برگ سند تاریخی از طریق خریداری و اهدا به مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی جذب شد.

23هزار برگ فرامین شاهان قاجاری در مرکز اسناد آستان قدس جذب شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مدیر امور اسناد و مطبوعات این سازمان اظهار داشت: از این تعداد، 19710 برگ سند از سراسر کشور خریداری شده و 3712 برگ سند نیز توسط واقفان به این مرکز اهدا شده است.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی این اسناد را در موضوعات مختلفی همچون؛ مکاتبات دولتی، مکاتبات دوستانه، مصالحه‌نامه، مبایعه‌نامه،  نکاح‌نامه، وقف‌نامه، احکام و فرامین شاهان و شاهزادگان وقت و اسنادی مربوط به مناطق مختلف ایران مانند غرب کشور، خراسان شمالی، قوچان و اردکان یزد دانست. 
ابوالفضل حسن‌آبادی از جمله اسناد شاخص خریداری شده به بیش از 17هزار برگ سند نظامی و تشکیلات حکومتی ایران در دوره قاجار اشاره کرد و افزود: این اسناد شامل کتابچه‌های دستورالعمل دیوانی مربوط به ولایات ایران در دوره قاجار از قبیل آذربایجان، خراسان، مازندران، اصفهان، عراق عجم،همدان و یزد در طی سالهای 1267 تا 1317 هجری قمری است.
وی همچنین اضافه کرد: در این اسناد اسامی شاهزادگان قاجار به صورت منسجم ذکر شده که از جهت رجال شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.
حسن‌آبادی در ادامه اظهار داشت: اسناد یاد شده، همچنین، مجموعه فرامین ناصرالدین شاه قاجار و احکام مربوط به مظفرالدین شاه قاجار را در بردارد.
وی از دیگر نمونه‌های شاخص خریداری شده 600برگ اسناد ناحیه تبریز مربوط به دوره قاجار را نام برد و گفت: این اسناد شامل احکام، فرامین، نکاح‌نامه‌ها و استفتائات علما است.
وی تعداد اسناد حاوی استفتائات را حدود 100 برگ اعلام کرد و افزود: این اسناد، در برگیرنده درخواست افراد مختلف برای پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی آنها است که پاسخ علمای شیعه در حاشیه آنها است.
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات، همچنین از بیش از 1600 برگ سند حاوی فرامین شاهان و ولی‌عهدان قاجار، به عنوان یکی دیگراز نمونه‌های شاخص خریداری شده توسط این مرکز یاد کرد.
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در دو محور اسناد و مطبوعات با در اختیار داشتن حجم وسیعی از اطلاعات و داده‌ها، و تعداد زیادی از اسناد و مطبوعات نادر، از غنی‌ترین مجموعه‌های منطقه و جهان اسلام در این حوزه به شمار می‌آید.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول