اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/مشروح/ وزیر راه خبر داد:‌

حضور ‌هزار راهدار در جاده‏ها/ آماده‏باش 624 راهدارخانه

خبرگزاری فارس: وزیر راه و شهرسازی گفت: حضور مقتدرانه در جاده‏های کشور در فصل زمستان توسط ‌‏هزار راهدار مستقر در 624 راهدارخانه صورت می‏گیرد.

حضور ‌هزار راهدار در جاده‏ها/ آماده‏باش 624 راهدارخانه
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، علی نیکزاد در مراسمی که با حضور نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت راه و شهرسازی و تعداد زیادی از راهداران کشور در مجموعه پیست اسکلی آبعلی برگزار شد، اظهار کرد: راهداری کشور به عنوان بخشی از خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی با 1157 اکیپ راهداری به استقبال زمستان می‏رود.
وی افزود: امسال راهداران کشور پیش از موعد طبیعی هر سال به استقبال زمستان رفتند. 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حضور مقتدرانه در جاده‏های کشور توسط یک‏هزار راهدار مستقر در 624 راهدارخانه با سود جستن از 7 هزار و 800 خودروی سبک و سنگین راهداری صورت می‏گیرد.
 
* ارائه پیشنهادهای جدید برای کاهش عوارض آزادراه پردیس
وزیر راه و شهرسازی در زمینه نرخ عوارض آزادراه تهران ـ پردیس با اشاره به ارائه پیشنهادات جدید در این زمینه گفت: موضوع چگونگی دریافت نرخ عوارض آزادراه تهران ـ پردیس به معاونت ساخت آزادراه‏های کشور واگذار شده است.
نیکزاد اظهار کرد: این مهم در پی درخواست تمدن استاندار تهران و برگزاری نشستی با بخش خصوصی مجری پروژه آزادراه تهران ـ پردیس برای کاهش عوارض این مسیر پیگیری شد.
نیکزاد ادامه داد: با کاهش عوارض اگر جمعیت کثیری از آزادراه تهران ـ پردیس تردد کنند، درآمد مورد نظر بخش خصوصی حاصل می‏شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اما در صورت تردد نکردن جمعیت کثیر مورد نیاز و حاصل نشدن درآمدهای پیش‏بینی شده، دولت به زمان بهره‏برداری بخش خصوصی از این آزادراه خواهد افزود.
 
* انجام 245 میلیون نفر جابه‏جایی در جاده‏های کشور 
نیکزاد گفت: در طول یک سال، 245 میلیون نفر جابه‏جایی در جاده‏های کشور صورت می‏گیرد.
وی تصریح کرد: این میزان جابه‏جایی هموطنان در قالب 321 میلیون سفر در مسیرهای کشور صورت می‏گیرد.
 
* طرح مسکن مهر آبعلی کلنگ می‏خورد
وزیر راه و شهرسازی از برگزاری آیین کلنگ‏زنی اجرای طرح مسکن مهر شهر آبعلی در شنبه هفته آینده خبر داد.
نیکزاد اظهار کرد: طرح مسکن مهر آبعلی باید در اراضی مورد نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شود.
وی ادامه داد: اما این طرح در زمین مورد اختلاف تعاونی مسکن مهر آبعلی و نیروهای مسلح امکان‏پذیر نخواهد بود.
نیکزاد اضافه کرد: این مورد در روز شنبه هفته آینده با حضور مسئولان استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسکن و شهرسازی حل و فصل خواهد شد.
وی با اشاره به فلسفه نام‏گذاری روز حمل و نقل خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در طول تاریخ پرافتخار خود همواره شاهد و ناظر بر رویدادهایی بزرگ بوده است.
نیکزاد ادامه داد: یکی از این حوادث تاریخی لبیک بر فرمان ولایت فقیه و پیروی از امر امام راحل عظیم‏الشان (ره) در 26 آذر ماه سال 1360 توسط رانندگان خدوم و انقلابی به وقوع پیوست.
وزیر راه و شهرسازی با تبریک روز راهداری اظهار کرد: نخستین روز از دی ماه هر سال به روز راهداری منقش شده است.
وی ادامه داد: از این رو تقدیر از زحمات شبانه‏روزی و سالانه این عزیزان در چنین روزی امری واجب قلمداد می‏شود.
نیکزاد با اشاره به حدیثی از سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: مولای همه ما حضرت سیدالشهدا (ع) در گوشه‏ای از فرمایشات گران‏سنگ خود فرمودند "حاجات‏ مردم بر شما جزء نعم بزرگ الهی است".
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تکیه بر این حدیث قدسی اگر حاجتی از مردم بر ما رجوع پیدا شد باید از خداوند متعال قوت خواست تا این حاجات به نحو شایسته‏ای رفع شود.
وی زمستان را سخت‏ترین ایام برای قشر راهدار خواند و افزود: اگر راهداران خدوم این مرز و بوم اسلامی با این نیت، وارد عرصه خدمتگزاری در فصول سرد سال شوند آن گاه اجری مضاعف از سوی باری تعالی برای آنها در نظر گرفته می‏شود.
 
* افزودن 600 خودرو به راهدارخانه‏های کشور
نیکزاد از افزوده‏‏ شدن 600 خودروی جدید به ناوگان راهداری کشور خبر داد و افزود: خوشبختانه نزدیک به 600 خودروی دیگر به یگان خودرویی راهداری کشور افزوده شده است تا در سایه آن خدمات شایسته‏تری به مردم ارائه شود.
وزیر راه و شهرسازی، راهداران را فرشتگان نجات جاده‏های کشور خواند و افزود: صحنه وحشتناک گرفتاری همراه با ناامیدی در کولاک سرد زمستان گردنه‏های دشوار و مشاهده چهره کبود ناشی از برودت دمای فرشتگانی ملبس به جامه راهداری و پذیرایی در راهدارخانه‏ای گرم هرگز از ذهن کسی زدوده نخواهد شد.
وی تصریح کرد: این مهم بر ارزش کار و خدمت راهداران کشور می‏افزاید و امید است تا در راه‏های کشور شاهد کم‏ترین سوانح رانندگی و نگرانی حاصل از این امر باشیم.
نیکزاد اضافه کرد: گذشت از خود برای آرامش خاطر مردم کاری بس دشوار است اما رنج پیشرفت و رمز ماندگاری در این مهم خلاصه می‏شود.
 
* تلفات جاده‏ای در کشور 13.1 درصد کاهش یافت
وزیر راه و شهرسازی از کاهش 13.1 درصدی تلفات جاده‏ای کشور در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.
نیکزاد از کاهش 13.1 درصدی تلفات جاده‏ای کشور در شش ماه نخست سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این رقم در قیاسی با آمارهای شش ماه نخست سال گذشته به دست آمده است.
وی، راهداران را چشم امید مردم راهی در جاده‏های کشور خواند و افزود: در حال حاضر بدون شک چشم امید مردم ایران اسلامی به هنگام حرکت و تردد در جاده‏های کشور، راهداران هستند.
نیکزاد ادامه داد: از این رو حضور قدرتمند راهداری به عنوان بخشی از خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی در جاده‏های کشور آسودگی خاطر را به مردم هدیه می‏دهد.
وزیر راه و شهرسازی بهبود امینی راه‏های کشور را مایه مباهات ایران اسلامی خواند و گفت: بالا رفتن سطح ایمنی در راه‏های کشور، غروری ملی و محصول کوشش نهادهایی مانند راهداران، هال احمر، پلیس راه و سایر دستگاه‏های ذی‏ربط در این زمینه است.
وی با اشاره به آمار و ارقام سوانح رانندگی منجر به فوت جاده‏های کشور پیش از دولت نهم عنوان کرد: پیش از تحویل دولت توسط احمدی‏نژاد تلفات جاده‏ای منجر به فوت کشور آماری بالغ بر 26 هزار و 500 نفر در سال را نشان می‏داد.
نیکزاد تصریح کرد: اگر این روند رو به‏ رشد با همان شتاب خود ادامه می‏یافت آن گاه این آمار در حال حاضر به 57 هزار کشته در سال می‏رسید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبعات درگذشت فردی از یک خانواده اظهار کرد: شاید به کار بردن جمله «درگذشت فردی از یک خانواده» در زبان محاوره‏ای ساده به نظر آید اما فقدان سایه پدر، مادر و سرپرست بر یک خانوار، تبعات بسیاری را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: اما تلاش‏های دولت خدمتگزار نهم و دهم با محوریت راهداران خدوم و ولایی، کاهش آمار تلفات جاده‏ای منجر به فوت را به افتخاری بزرگ بر تارک تاریخ این کشور ثبت و ضبط خواهد کرد.
نیکزاد با اشاره به مصوبات پیشین دولت مبنی بر کاهش سالانه سوانح رانندگی خاطرنشان کرد: برنامه‏های دولت در زمینه کاهش سالانه 10 درصد از تلفات جاده‏ای همچنان به قوت خود باقی است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اما تلاش مجموعه خدوم خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی کاهشی بیش از این درصدهاست.
 
* ریسک بازپرداخت دلاری در صندوق توسعه ملی تعدیل شد
وزیر راه و شهرسازی از تعدیل ریسک بازپرداخت دلاری در خصوص صندوق توسعه ملی با دستور ریاست جمهوری خبر داد.
نیکزاد گفت: بخش خصوصی ناوگان راهداری نیز می‏تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند.
وی ادامه داد: دولت به شرط در نظر گرفتن مبنای دلاری این امر از سوی بخش خصوصی برای اخذ تسهیلات ارزان‏ قیمت نیز کمک خواهد کرد.
 
* نباید فضای عدول از تفاهمنامه‏ها حاکم شود
وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم جلوگیری از ایجاد فضای عدول از تفاهمنامه‏های اجرای طرح‏های عمرانی بین دولت و بخش خصوصی تاکید کرد.
نیکزاد گفت: مردمی که دارایی خود را در مسیر عمران و آبادانی کشور صرف می‏کنند، باید نسبت به عدم عدول دولت از تفاهم‏نامه‏های فیمابین اطمینان حاصل کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ساخت ایران اسلامی از واجبات و در ردیف عبادات الهی قلمداد می‏شود و این مهم بدون حضور بخش خصوصی امکان‏پذیر نخواهد بود.
نیکزاد اضافه کرد: دولت سخت‏کوشانه به کار برای مردم مشغول است؛ اما بودجه‏های موجود کفایت مطالبات مردمی را نمی‏دهد و از این رو، مشارکت بخش خصوصی با مجوزهای قانونی دولتی امری الزامی است.
 
* آغاز رسمی ارائه خدمات راهداری زمستانی
وزیر راه و شهرسازی از آغاز رسمی ارائه خدمات راهداری زمستانی در جاده‏های کشور از روز گذشته خبر داد.
نیکزاد افزود: با برگزاری مراسم راهداران، ارائه خدمات طرح‏های زمستانی در جاده‏های کشور توسط نهادهای مختلف به صورت رسمی آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی رسیدن به سفری ایمن و آسوده برای مردم را هدف وزارت راه و شهرسازی در حوزه راهداری خواند.
وی با بیان اینکه 80 درصد مسافرت‏های هم‏وطنان ما به صورت تردد در جاده‏های کشور انجام می‏گیرد، گفت: در حال حاضر، از میان 321 میلیون سفر در سال نزدیک به 244 میلیون سفر یعنی میزانی بالغ بر 80 درصد به وسیله جاده‏های کشور صورت می‏گیرد.
نیکزاد اضافه کرد: با وجود این حجم عظیم از مسافرت‏های جاده‏ای، لزوم حضوری قدرتمند از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور در این مسیرها امری ضروری قلمداد می‏شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قوانین مربوط به کاهش تلفات جاده‏ای در برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: سعی و تلاش مجموعه خدوم سازمان حمل و نقل و راهداری کشور، اجرای قانون کاهش سالانه 10 درصد از تلفات جاده‏ای با حضوری فعال در این عرصه است.
وی با ابراز رضایت از برگزاری این مانور اظهار کرد: مانور امروز نمایش قدرت راهداران خدوم ایران اسلامی در راستای مقابله با بروز خطر برای مردم در فصل زمستان است.
نیکزاد تصریح کرد: پیام بزرگ آیین امروز در شهر آبعلی برای مردم، آسایش خاطر آنها در مسافرت‏های ضروری زمستانی است.
وزیر راه و شهرسازی برای گذری موفق، ایمن و کم‏خطر از زمستان امسال و رسیدن به بهار سال آینده برای هموطنان ابراز امیدواری کرد.
 
* هزار نقطه حادثه‏خیز کشور در دست اصلاح است
وزیر راه و شهرسازی گفت: یک هزار نقطه حادثه‏خیز کشور در دست اصلاح است.
نیکزاد اظهار کرد: نمی‏توان این گونه بیان کرد که با اصلاح نقاط حادثه‏خیز، مشکلات مسیرهایی از این دست برطرف می‏شود.
وی ادامه داد: نقاط حادثه‏خیز با توجه به مشخصات جاده‏های اصلی، فرعی یا روستایی بروز و ظهور می‏یابد.
نیکزاد از اختصاص اعتباری بالغ بر 900 میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن‏سازی راه‏های نقاط مختلف کشور خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این بدان معنی است که دولت خدمتگزار برای ایمن‏سازی راه‏های کشور در هر کیلومتر، 4 میلیون و 500 هزار تومان هزینه می‏کند.
 
* 12 هزار تومان هزینه نگهداری جاده برای هر فرد
وزیر راه و شهرسازی از صرف هزینه‏ای بالغ بر 12 هزار تومان برای هر فرد جهت نگهداری از جاده‏های کشور در طول سال خبر داد.
نیکزاد تصریح کرد: دولت برای نگهداری از هر کیلومتر از راه‏های کشور هزینه‏ای بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار تومان را اختصاص می‏دهد.
وی ضمن نام بردن از نهادهای خدمتگزار در راه‏های کشور اظهار کرد: اگر تلاش‏های شبانه‏روزی و بی‏شائبه دستگاه‏هایی نظیر پلیس ‏راه، راهدارخانه‏ها، اورژانس، امداد جاده‏ای و هلال احمر نبود؛ بی‏شک مردم این سرزمین در مسیرهای کشور بدون پشتیبان و امید می‏ماندند.
 
* وجود 200 هزار کیلومتر انواع راه‏ها در کشور
وزیر راه و شهرسازی ایجاد بستری مناسب به منظور انجام سفری ایمن را هدف راهداران خواند و افزود: همه کوشش راهداران کشور بر این اصل مهم استوار است تا سفری ایمن و بی‏خطر را برای هموطنان رقم بزنند.
وی از وجود 200 هزار کیلومتر انواع راه‏ها در کشور خبر داد و افزود: خدمت‏رسانی در این بخش بزرگ از کشور که جابه‏ایی‏های بسیاری را به خود می‏بیند، کاری ماندگار و ثبت و ضبط شده در نظر مردم و به تبع آن خداوند تبارک و تعالی خواهد بود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول