اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سخنرانی حضرت زینب(س)؛

انکار، تحریف و توجیه عاملان عاشورا در تاریخ بی‌اثر ماند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه گفت: با سخنان حضرت زینب(س) جایی برای انکار، تحریف و توجیه عاملان واقعه عاشورا در تاریخ نماند.

انکار، تحریف و توجیه عاملان عاشورا در تاریخ بی‌اثر ماند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی ظهر امروز در همایش زینب‌پژوهان که در سالن همایش مجموعه فرهنگی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر رشادت‌ها وسخنرانی‌های حضرت زینب(س) در آن زمان و پس از واقعه عاشورا نبود قیام امام حسین (ع) بی‌اثر باقی می‌ماند.
این استاد حوزه در ادامه به نقش ولایت‌پذیری حضرت زینب(س) اشاره کرد و افزود: نقش پیام‌رسانی آن حضرت از امام زمان خویش که تا قبل از شهادت امام حسین در محور ولایت امام حسین (ع) بود و پس از آن حضرت نیز متاثر از ولایت و امامت امام سجاد (ع) بود که این امر نقش به سزایی در رساندن پیام عاشورا به همگان داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ولایت‌پذیری حضرت زینب(س) به گونه‌ای بود که در آن روزگار و با وجود شرایط سیاسی آن دوران موجب تعجب همگان شود.
رضایی نهضت امام حسین(ع) را به دو بخش از مدینه تا کربلا و روز عاشورا و بخش دوم از عاشورا تا کوفه، شام و کاخ یزید تقسیم کرد.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: در بخش اول که قیام امام حسین (ع) به وقوع پیوست آنچه که در این قیام مشهود است به صحنه آوردن کلمه الله است که این خود در بیمه کردن اسلام نقش حیاتی داشت.
رضایی افزود: آنچه که پس از شهادت امام حسین و در تداوم این راه برای رسیدن به هدف نهایی نقش به سزایی داشته است سخنرانی‌هایی است که امام سجاد(ع) و حضرت زینب در خطبه‌های خود در کاخ یزید داشتند.
وی در ادامه به بخشی از خطبه‌های حضرت زینب(س) در کاخ یزید اشاره کرد و اظهار داشت: آن حضرت در آن شرایط با صلابت در مقابل یزید به ایراد سخنرانی برای رساندن پیام امام حسین (ع) به همگان اقدام کرد که هیچ کس جرات صحبت در مقابل یزید و به چالش کشیدن و خوار کردن او در مقابل سایر افراد را نداشت.
رضایی در ادامه با اشاره به  شرایط خفقان‌آور آن دوران و حکومت امویان افزود: در ابتدای ورود اسرا به شهر شام تمام شهر حالت جشن و شادمانی از این پیروزی ظاهری به خود گرفته بود اما پس از ورود با ایراد سخنانی از سوی حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) این حالت از هم فروپاشید و چیزی جز اندوه و حزن برای آنان باقی نماند.
این استاد حوزه خطبه‌ها و سخنرانی‌های حضرت زینب(س) را متمم قیام امام حسین(ع) دانست و افزود: ولایت‌پذیری آن حضرت از امام زمان خویش حتی در زمان امام سجاد (ع) در کاخ یزید خود به نوعی در فروپاشی پایه‌های اموی آن هم در درون کاخ یزید نقش به سزایی داشت.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول