اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مذهبی:

انحراف خواص واقعه عاشورا را رقم زد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مذهبی و محقق تاریخ اسلام گفت: وقوع واقعه عاشورا به خاطر انحراف خواص کوفه و تاثیر آنها بر عوام بود.

انحراف خواص واقعه عاشورا را رقم زد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدحسین رجبی‌دوانی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به نقش خواص در حماسه حسینی و مقایسه تطبیقی آن با مسائل روز کشور، فرا رسیدن ایام محرم و سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی را تسلیت گفت و اظهار داشت: خواص جامعه افرادی هستند که قدرت تحلیل مسائل روز جامعه را دارند و در برابر آن موضع می‌گیرند.
وی با بیان اینکه موضع‌گیری خواص می‌تواند عوام جامعه را زیر تاثیر خود بگیرد، افزود: ممکن است برخی از عوام نیز چنین قدرتی داشته باشند ولی از آنجا که دارای پایگاه محکمی نیستند دیگران از آنها تاثیر نمی‌گیرند.
رجبی‌دوانی ادامه داد: مردم به سبب اعتمادی که به خواص دارند برای آنها ارزش و احترام قائل هستند و از آنها خط می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه بین خواص هر جامعه در تمدن‌های مختلف تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اذعان داشت: گاهی افراد به سبب داشتن علم، ثروت، موقعیت اجتماعی، سیاسی، هنری و حتی ورزشی خود می‌توانند دیگران را از لحاظ فکری زیر تاثیر بگیرند.
منتقد سریال مختارنامه، به وجود خواص در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز خواص تنها محدود به افراد حقیقی نیستند بلکه بسیاری از افراد حقوقی نیز می‌توانند دسته خواص را تشکیل دهند.
وی برخی از سازمان‌ها و رسانه‌های تصویری و نوشتاری را در تاثیرگذاری بر افکار عمومی موثر دانست و گفت: رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که دشمن از طریق آنها بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارد.
رجبی‌دوانی، درباره برخی از سوء‌استفاده‌های صهیونیست‌ها از رسانه به عنوان ابزار تبلیغاتی خود، اذعان داشت: صهیونیست‌ها امروز به راحتی آدم می‌کشند و این کشتار را راهی برای دفاع از خود تلقی می‌کنند در حالی که اگر یک فلسطینی قصد دفاع از خود را داشته باشد او را تروریست می‌دانند.
وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها با توطئه‌های از پیش تعیین شده برای قتل سران دیگر کشورهای اسلامی نقشه می‌کشند، افزود: پس از این کار نیز آن را به عنوان سندی علیه ایران به‌کار می‌برند.
مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه‌های تهران با اشاره به نقش خواص در صدر اسلام اذعان داشت: در عرب جاهلی نیز بزرگان و اشراف و شیوخ قبائل و سرشناسان آن زمان خواص را تشکیل می‌دادند و مردم نیز به سبب احترام به آنها خیر و صلاح و حق و ناحق خود را به آنها می‌سپردند.
وی اظهار داشت: در صدر اسلام پیامبر اکرم(ص) نیز با همین دسته مشکل پیدا کرده بود زیرا در بدو دعوت ایشان به اسلام با مخالفت‌هایی از طرف آنها مواجه شد که اسلام را نمی‌پذیرفتند.
رجبی‌دوانی با بیان اینکه اسلام رباخواری و بت‌پرستی را نهی می‌کرد، بیان داشت: خواص صدر اسلام، اسلام را مخالف منافع خود می‌دیدند به همین منظور با آن مخالفت می‌کردند.
کارشناس مذهبی و تحلیل‌گر تاریخ اسلام گفت: آشفتگی اوضاع پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز به خاطر زنده شدن تعصبات جاهلی اعراب و به انحراف رفتن خواص جامعه بوده است.
 
*دشمنان مدافعان اسلام ناب محمدی را تروریست می‌دانند
وی با بیان اینکه وحدت جامعه اسلامی پس از رحلت حضرت رسول (ص) به کلی رنگ باخت، خاطرنشان کرد: این امر موجب شد تا واقعه عظیم غدیر به دست فراموشی سپرده شود و هیچ‌یک از مردم عادی نیز اعتراضی به این قضیه نکنند.
رجبی‌دوانی به نقش نخبگان و خواص صدر اسلام در ضربه زدن به سیاست حاکم بر روز آن زمان اشاره کرد و گفت: آنها نه تنها به سیاست زمان خود بلکه به دین و دنیای مردم نیز ضربه زدند و آن را به مخاطره انداختند.
وی خاطرنشان کرد: این روند تا جایی ادامه یافت و پس از پنجاه سال وقتی دشمن در برابر فرزند رسول خدا قد علم کرد، کسی یاری‌اش نکرد.
محقق تاریخ اسلام با بیان اینکه انقلاب اسلامی پس از پیروزی پیام عاشورا را به جهان صادر کرد، افزود: جمهوری اسلامی مردم را از اینگونه ذلت‌ها نجات داده و مدافع ارزش‌های اسلامی شده است.
وی نظام جمهوری اسلامی ایران را در تاریخ بی‌نظیر خواند و بیان داشت: از سال 40 هجری تاکنون چنین حکومت شیعه و حقی در تاریخ تشکیل نشده است.
رجبی‌دوانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از یک‌هزار و 300 سال، حکومتی مطابق با اعتقاد شیعه را روی کار آورده است، یادآور شد: در طول تاریخ حکومت‌های اسلامی نظیر حکومت صفویه بودند ولی حکومت جور شناخته شده‌اند زیرا نتوانستند ارزش‌های شیعیان را به خوبی حفظ کنند.
کارشناس مذهبی تاریخ اسلام تاکید کرد: اسلامی که در ایران پا گرفته مجد اسلام ناب محمدی (ص) را در جهان زنده می‌کند.
وی با بیان اینکه دشمنان نیز به خاطر همین مسئله با ایران مخالفت می‌کنند، تصریح کرد: غرب با اسلامی که در عربستان است کاری ندارد بلکه مشوق و حامی آن نیز هست زیرا می‌داند که آن اسلام اصیل نیست.

*دانشگاه‌ها در فتنه 88 کارنامه منفی دارند
رجبی‌دوانی به جریانات فتنه 88 داخل کشور اشاره کرد و گفت: در این جریان دشمن از جهل و نادانی خواص داخلی برای براندازی نظام در عاشورای حسینی استفاده کرد که اگر تدبیر به‌موقع رهبر و بصیرت مردم نبود وضع به گونه‌ای دیگر می‌شد.
وی با اشاره به وجود برخی روحانیون در فتنه 88، افزود: برخی از خواص ما با موضع‌گیری‌های علنی و یا سکوت خود آب در آسیاب دشمن می‌ریختند.
این کارشناس مذهبی، درباره نقش دانشگاه‌ها در جریان فتنه عنوان داشت: دانشگاه‌ها نیز در این جریان کارنامه خوبی از خود نشان نداده‌اند.
وی اعتقاد مردم به ولایت و بصیرت آنها را در آن فضای غبارآلود تحسین کرد و اظهار داشت: حضور مردم در صحنه در پشتیبانی از ولایت به‌موقع بود.
رجبی‌دوانی، ایران را از دیرباز یک سرزمین ولایت‌مدار خواند و تصریح کرد: از وجود امامزاده‌هایی که در ایران به‌ویژه در گیلان وجود دارد می‌توان به ولایت‌مداری این سرزمین پی برد.

*انحراف خواص کوفه عاشورا را رقم زد
وی با اشاره به داستان زندگی سلمان فارسی، عمار، ابوذر و مسلم‌بن‌عقیل، اذعان داشت: سکوت علی (ع) برای به دست گرفتن خلافت، صلح امام حسن (ع) با معاویه، نپذیرفتن حکومت حق از طرف کوفیان و سرانجام وقوع واقعه کربلا به خاطر انحراف خواص جامعه و تاثیر آنها بر عوام بود.
محقق تاریخ اسلام، به مقایسه تاریخ صدر اسلام با زمان حاضر پرداخت و بیان داشت: زمانی که امام خمینی (ره) قطعنامه 598 را پذیرفتند فرمودند که من با این کار جام زهر را نوشیدم و این به این معناست که ایشان پیش‌بینی می‌کردند روزی عراق جولانگاه کفر و نفاق خواهد شد.
وی به فرستادن 12 هزار نامه از طرف کوفه به امام حسین (ع) را نشانه فهم سیاسی مردم کوفه از اوضاع آن زمان دانست و ابراز داشت: کوفیان بیشترین شناخت را نسبت به پیامبر و حضرت علی داشتند ولی به دلیل انحراف، علی (ع) را که نخستین فردی بود که اسلام را پذیرفت کافر شناختند و به شهادت رساندند.
رجبی‌دوانی، از دانشجویان خواست تا با ارتقای بصیرت خود نسبت به مسائل روز جامعه حامی اسلام و ولایت باشند.
 انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول