اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده میگو:

دریا توان پاسخ به برداشت بی‌رویه از منابع دریایی را ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده میگو مستقر در بوشهر گفت: در شرایط موجود برداشت بی رویه از منابع دریا، دریا دیگر توان پاسخ به نیازها و فشارهای مضاعف انسان در قبال برداشت از ذخایر دریایی را ندارد.

دریا توان پاسخ به برداشت بی‌رویه از منابع دریایی را ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، خسرو آیین جمشید پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش ملی آبزیان و غذا در استان بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1950میزان برداشت از دریا 19میلیون تن بود، این درحالی است که در سال 1990 این میزان به 90 میلیون تن رسیده و در این شرایط دریا دیگر توان پاسخ به نیازها و فشارهای مضاعف انسان در قبال برداشت از ذخایر دریایی را ندارد.
وی در ارتباط با میزان تولید میگوی پرورشی در سال گذشته گفت: سال گذشته 6 هزار و 350 تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد این در حالی است که امسال این میزان تاکنون به 6 هزار و 850 تن رسیده و برداشت هنوز ادامه دارد.
آیین جمشید یادآور شد: سهم استان بوشهر از این میزان تولید میگوی پرورشی در سال جاری 5 هزار و 151تن است که 75درصد تولید کشور را دارد.
وی اظهار داشت: صنعت پرورش میگو در کشور با سابقه 40 ساله خود صنعتی نوپاست و باید زمینه تحقیق بیشتر برای بهبود روند توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.
آیین جمشید با اشاره به تدوین برنامه راهبردی در تحقیقات شیلات گفت: این پروژه‌ها در صورتی مفید هستند که از قفسه کتابخانه‌ها خارج و عملیاتی شوند.
وی در ارتباط با تدوین بسته حمایتی در بخش میگوی پرورشی افزود: در این بسته حمایتی علاوه بر حل مسائل مالی برنامه راهبردی نیز تدوین شده که امیدواریم به این برنامه توجه لازم صورت گیرد.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در استان بوشهر گفت: هم اینک 27طرح پژوهشی دراین استان بوشهر با 3 هزار و 458میلیون ریال اعتبار مصوب دردست اجراست.
آیین جمشید افزود: عمده این طرح‌ها شامل ارزیابی تنوع ژنتیکی و به گزینی میگوی وانامی پرورشی، برداشت مرحله‌ای میگوی سفید غربی در سیستم پرورش متراکم، پرورش میگو در سیستم مدار بسته پایش پدیده کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس و بررسی مقابله شیمیایی با عامل کشند قرمز است.
وی شناسایی و تعیین هویت ویروس‌های بیماری‌زا به منظور ابداع و معرفی کیت‌های مولکولی تشخیص سریع بیماری، جداسازی و شناسایی باکتری‌های پروبیوتیکی از میگوهای پرورش وانامی، تعیین دوره و حد مجاز بهره‌برداری ذخایر میگوی استان بوشهر و برآورد میزان توده زنده کفزیان در آب‌های خلیج فارس از دیگر طرح‌های پژوهشی این مرکز ذکر کرد.
این مقام مسئول گفت: هم اینک جمهوری اسلامی ایران در بخش صنعت پرورش آبزیان جایگاه 22 را در جهان دارد که جایگاه مناسبی نیست و برای رقابت با سایر کشورهای برخوردار در این زمینه این صنعت در کشور باید تقویت شود.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر تصریح کرد: با توجه به داشتن 5 هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب و 2 هزار کیلومتر در شمال و دارا بودن رودخانه‌های فصلی و منابع آبی زیرزمینی فرصت مناسبی است که با استفاده از این ظرفیت قوی بتوانیم صنعت پرورش آبزیان را در کشور تقویت کنیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول