اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوئین زهرا:

فقدان صمیمیت موجب طلاق عاطفی می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوئین زهرا گفت: طلاق عاطفی یک طلاق خاموش است که نبود صمیمیت موجب بروز این نوع طلاق بین زوجین می‌شود.

فقدان صمیمیت موجب طلاق عاطفی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، غلامرضا دهشیری صبح امروز در همایش "طلاق خاموش" که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: در زندگی مشترک انسان نیاز به عاطفه دارد، همانطور که برای زنده مانده نیاز به اکسیژن دارد و در واقع عاطفه اکسیژن زندگی است.
وی ادامه داد: موضوع رضایت از زندگی در واقع همان مفهوم خوشبختی و شاد کامی است و شخصی که از زندگی خود رضایت دارد، احساسات مثبت بسیاری همچون شادی، لذت و خوشی را تجربه کرده و از سطح پایین احساسات منفی مانند غم، اندوه، تنهایی و افسردگی برخوردار است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: رضایت زناشویی فاصله بین زندگی موجود و زندگی مطلوب است که هرچه این فاصله کمتر باشد رضایت بیشتر است و به طور معمول در دو سال نخست زندگی، اگر ازدواج خوب و موفق باشد میزان رضایت بالاست ولی بعد از تولد فرزند به دلیل بالا رفتن مسئولیت، کاهش رضایت به وجود می‌آید و بعد از مستقل شدن فرزندان، احساس رضایت دوباره اوج می‌گیرد.
وی با اشاره به دلایل ازدواج عنوان کرد: ازدواج به دلیل عشق و صمیمیت، داشتن مصاحب و همراه، داشتن شریک حمایت کننده، والد شدن و ایجاد کانون آرامش صورت می‌گیرد و در واقع ترکیب این موارد یک ازدواج موفق را شکل می‌دهد در مقابل علل ازدواج نادرست؛ فشار سن، خانواده و دوستان، تنهایی و استیصال، نیاز جنسی، بی‌توجهی به زندگی خود، احساس گناه و پرکردن خلاهای احساسی و روحی است.
دهشیری اعلام کرد: در این بین عواملی که موجب دوستی بین دو جنس مخالف و در نهایت ازدواج آنها می‌شود شامل جذابیت جسمانی، مجاورت، آشنایی و شباهت است، اجزای عشق نیز شامل صمیمیت، شهوت و تعهد می‌شود که صمیمت جز هیجانی و عاطفی است و شامل احساس نزدیکی و اشتراک احساسات است، شهوت جزو انگیزشی و شامل جاذبه جنسی است و تعهد نیز جز شناختی و عقلی است و در واقع بازتابی از قصد و نیت و احساس مسئولیت است.
وی توضیح داد: بنابراین صمیمیت، شهوت و تعهد اضلاع مثبت عشق است که با توجه به ضعف و قوت هر یک از این موارد نوع عشق نیز فرق می‌کند به طوری که در دوست داشتن صمیمت قوی است و شهوت و تعهد ضعیف هستند ولی در عشق شیدایی شهوت قوی و صمیمیت و تعهد ضعیف است و در دوره نوجوانی این نوع عشق بسیار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوئین زهرا عنوان کرد: در عشق رمانتیک صمیمت و شهوت قوی هستند ولی تعهد ضعیف است بنابراین این نوع عشق با علاقه شدید آغاز می‌شود ولی به مرور زمان به شدت افت کرده زیرا تعهد وجود ندارد، در عشق پوچ نیز صمیمت و شهوت وجود ندارد و فقط حس تعهد است که در واقع یک نوع دلسوزی و ترحم وجود دارد که در طلاق عاطفی این نوع عشق بسیار است.
وی یادآور شد: در عشق مشفقانه صمیمت و تعهد قوی است و شهوت ضعیف است، در عشق ابلهانه نیز صمیمت ضعیف است ولی شهوت و تعهد قوی است و در عشق کامل نیز صمیمت، شهوت و تعهد هر ضلع مثلت عشق قوی هستند.
دهشیری گفت: کسی که می‌خواهد ازدواج کند باید نوع عشق خود را مشخص کند؛ عشق پوچ و ابلهانه در طلاق عاطفی بیشتر مطرح است و در سنین پایین نیز بیشترین نوع عشق رمانتیک و شیدایی است و مشکلی که در طلاق‌های قانونی به وجود می‌آید در بحث تعهد و در طلاق عاطفی نیز مشکل نبود صمیمیت است.
وی با اشاره به افزایش مسئولیت افراد با تشکیل زندگی مشترک و ازدواج اظهار کرد: ازدواج موجب می‌شود تا فرد نقش‌ها و مسئولیت بیشتری در زندگی پیدا کند که در گذشته نقش مرد تأمین هزینه‌های زندگی و زن، خانه‌داری و مطیع بودن، بود که به دلیل مدرنیته تغییر الگوی فرهنگی زنانه از دید زنان را داریم ولی الگوی فرهنگی مردانه از دید مردان ثابت مانده است.
به گزارش فارس عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوئین زهرا یادآور شد: البته تفکرات فمینیستی نیز در تغییر نقش زنان در جامعه نیز موثر بوده است البته اگر چه در غرب بحث تساوی حقوق زن و مرد را مطرح می‌کنند ولی می‌بینیم که در کشورهای غربی یک زن با ازدواج حتی نام فامیلی وی نیز به نام فامیلی همسرش تغییر می‌کند.
وی در خصوص علل طلاق عاطفی گفت: در طلاق عاطفی که در واقع همان عدم رضایت زناشویی است، زوج به طور فزاینده از یکدیگر اطلاعات روشنی ندارد، زوج می‌پذیرد که آینده خوبی با یکدیگر ندارند و جاذبه، اعتماد و صمیمیت بین طرفین کم می‌شود و زوجین به جای حمایت از یکدیگر در راستای آزار، ناکامی و کاهش عزت نفس همدیگر عمل می‌کنند.
دهشیری اضافه کرد: در طلاق عاطفی هر یک از زوجین به دنبال دلیلی برای اثبات عیب و طرد دیگری است، البته در محیط اجتماعی زوجین به گونه‌ای هستند که دیگران احساس می‌کنند با یکدیگر رابطه خوبی دارند ولی در خلوت اینها قادر به تحمل یکدیگر نیستند و این نبود صمیمت در واقع موجب طلاق عاطفی می‌شود.
وی تأکید کرد: فقدان محبت، عدم ابراز محبت کلامی و غیر کلامی مورد انتظار و نگرش‌ها و انتظارات متفاوت زن و مرد از ابراز محبت و علاقه از جمله علل طلاق عاطفی است و در کنار این موارد مشکلات ارتباطی، عدم همدلی، نارضایتی جنسی، دخالت خانواده‌ها، ناهماهنگی خانواده‌ها از نظر اقتصادی و فرهنگی و غیره در بروز طلاق عاطفی اثرگذار است.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول