اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

ثبت 4 اثر صنایع دستی قزوین در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: چهار اثر صنایع دستی و هنرهای بومی استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت 4 اثر صنایع دستی قزوین در فهرست آثار ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اسدالله بیرانوند بیان کرد: به منظور حفظ و احیای میراث معنوی (ناملموس) چهار اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی قزوین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای ماده یک قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث ناملموس و اجرای ماده 12 این کنوانسیون توانست پنج هنر صنایع دستی و هنر سنتی استان قزوین را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به تنوع صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان اعلام کرد: استان قزوین با توجه به شرایط جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از دور‌ان گذشته در کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و دارای هنرهای متنوع و ویژه‌ای است که در متون تاریخی مختلف از آن بسیار نام برده‌اند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز هنرهای سنتی موج بافی با شماره ثبت 184، پَن (کارت) بافی دره الموت با شماره ثبت 186، زره بافی با شماره ثبت 188 و مهارت در ساخت چنگ ایران باستان با شماره ثبت 190 از آن جمله است که توانستیم با احیا و نگهداری و آموزش این هنرها را در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت برسانیم.
بیرانوند تأکید کرد: با ثبت هنرها و صنایع دستی اصیل استان این اداره کل نیاز به همکاری دستگاه‌های مرتبط برای حفظ و احیای آن با توجه به قوانین و مقررات دارد که امیدواریم با این همراهی شاهد رونق و شکوفایی صنایع دستی و هنر سنتی‌ در استان قزوین باشیم.
وی با اشاره به بررسی سه طرح راهبردی- مطالعاتی احداث موزه در استان قزوین اظهار کرد: به منظور ارتقای سطح آثار مطالعاتی و پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در هفته پژوهش، سه طرح مطالعاتی - راهبردی برای احداث موزه را اجرا خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین توضیح داد: پژوهش از اساسی‌ترین نیازها برای رسیدن به رشد و توسعة همه جانبه یک کشور است و یکی از محورهای مهمی به شمار می‌رود که به توسعه پایدار و پیشرفت منجر شده که اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نیافته و دچار سکون و رکود خواهد شد و حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای اهمیت این واقعیت است.
وی یادآور شد: فعالیت‌های حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر استان قزوین نیز با همین رویکرد انجام شده و در حال حاضر برای احداث سه موزه در استان اقدام به تهیه طرح راهبردی و پژوهشی کرده‌ایم و امیدواریم به یاری خداوند با نظر علمی به مرحله اجرایی آن برسیم.
بیرانوند گفت: طرح مطالعاتی موزه‌ زنده سازهای باستانی، خانه موزه‌ عارف قزوینی و احداث نگارخانه عارف قزوینی، فاز مقدماتی خود را پشت سر گذاشته و در مرحله مطالعات تکمیلی هستند که برای انجام این بخش از حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مسئولان پژوهشی چند موزه دعوت به همکاری کرده تا از نظرات علمی، پژوهشی اساتید دانشگاه‌ها و افراد با تجربه بهره‌مند شویم.
وی تصریح کرد: علاوه بر طرح‌های مطالعاتی که در هفته پژوهش تکمیل می‌شود، کتاب فرهنگ "تات، تاتی و تاکستان" نیز در دست چاپ بوده که در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول