اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:

ادامه عملیات کاوش در منطقه چهارطاقی خیرآباد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از ادامه عملیات کاوش باستانی در منطقه چهارطاقی خیرآباد خبر داد.

ادامه عملیات کاوش در منطقه چهارطاقی خیرآباد
رحیم دادی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: عملیات کاوش در محدوده چهارطاقی خیرآباد توسط کارشناسان میراث فرهنگی این استان کماکان ادامه دارد.
دادی‌نژاد با بیان اینکه این کاوش از سه سال گذشته تاکنون ادامه دارد، ابراز داشت: دستاوردهای حاصل از کاوش در سال 88 دستیابی به تاسیساتی را فراهم کرده که در نزدیکی این بنا قرار دارد.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کنار چهارطاقی خیرآباد و به فاصله 70 کیلومتری پل خیرآباد اقامتگاهی وجود دارد که وجود تاسیسات کشف شده این موضوع را به اثبات می‌رساند.
معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، زمان عملیات کاوش سال 88 را کمتر از دو ماه اعلام کرد و بیان داشت: در سال گذشته کاوش در فضای پیرامون بنا انجام شد که طی آن کف‌های سنگفرش ورودی و بخشی از دیواره اصلی بنای چهارطاقی نمایان شد.
دادی‌نژاد در ادامه گفت: سکوهایی در این میان یافت شد که قبوری مربوط به 100 سال گذشته در آن وجود داشت.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات کاوش در این بنا انجام می‌شود، یادآور شد: مطالعه بر روی موارد فرهنگی به دست آمده از کاوش‌های مذکور ادامه دارد.
معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد به مشخصات این بنا اشاره کرد و گفت: آتشکده چهارطاقی خیرآباد در سمت راست جاده دهدشت به بهبهان و سمت چپ رودخانه خیرآباد واقع شده است.
دادی‌نژاد اضافه کرد: این بنا به ابعاد هفت در هفت یک مکان زیارتی مقدس محسوب می‌شده و از آنجا که در مسیر ارجان و بهبهان قرار دارد به‌عنوان اقامتگاهی در طول مسیر شاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
این مسئول تصریح کرد: در کنار بنای چهارطاقی باقی‌مانده دو پل دوره ساسانی و یک پل دوره اسلامی نمایان است که مربوط به دوران سلجوقیان می‌باشد.
دادی‌نژاد استان کهگیلویه و بویراحمد را از نظر میراث فرهنگی و تعدد ابنیه تاریخی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور عنوان کرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول