اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد:

تفویض تمام اختیارات میراث فرهنگی به سازمان منطقه آزاد قشم

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با تفویض تمام اختیارات حوزه میراث فرهنگی به سازمان منطقه آزاد قشم، این سازمان قصد دارد طی مراحل مختلف و در قالب یک پروژه بزرگ، آثار تاریخی مهم این منطقه را ساماندهی کند.

تفویض تمام اختیارات میراث فرهنگی به سازمان منطقه آزاد قشم
به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، اسفندیار حیدری‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران از ساماندهی قلعه پرتغالی‌ها در این شهر اظهار داشت: قلعه پرتغالی‌ها در شهر قشم به عنوان نماد استعمار ستیزی ایرانیان در خلیج‌فارس، مهم‌ترین اثر تاریخی جزیره قشم محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی ادامه داد: با تفویض تمام اختیارات حوزه میراث فرهنگی به سازمان منطقه آزاد قشم، این سازمان قصد دارد طی مراحل مختلف و در قالب یک پروژه بزرگ، آثار تاریخی مهم این منطقه را ساماندهی کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از ایجاد فضای سبز، ساماندهی محیط پیرامونی، سنگفرش کردن، حفاری و کاوش محوطه داخلی سازه، نورپردازی، ایجاد گارد نگهبان و تابلوهای اطلاع‌رسانی به چند زبان و همچنین چاپ بروشور به عنوان اقدامات اصلی این پروژه نام برد.
وی تصریح کرد: تمامی مراحل ساماندهی این اثر تاریخی با توجه به همخوانی با بافت تاریخی آن توسط متخصصان و باستانشناسان ایرانی تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
به گفته حیدری‌پور، ساماندهی این اثر تاریخی که با سبک معماری کاملا ایرانی همراه است علاوه بر جذب بیشتر گردشگر، به دلیل قرار داشتن در بافت شهری کمک موثری نیز به جامعه محلی خواهد کرد.
وی اذعان کرد: قلعه پرتغالی‌های شهر قشم به دلیل داشتن محیط منحصر به فرد تاریخی و دسترسی آسان در کنار چشم‌انداز بسیار زیبای آب‌های نیلگون خلیج‌فارس می‌تواند به محل برگزاری جشنواره‌های فرهنگی نیز تبدیل شود.
قلعه پرتغالی‌های شهر قشم با مصالح سنگ‌های مرجانی و ساروج ساخته شده و دارای برج و باروهای مرتفع است.
نکته مهم در معماری این سازه به پلان متاثر از پلان‌های قلاع دوره ساسانی مربوط است که پس از فتح این قلعه به وسیله سربازان ایرانی به فرماندهی سردار نامی صفوی امام‌قلی خان این قلعه در دوره‌های بعد به ویژه دوره قاجاریه نیر مورد استفاده ایرانیان قرار گرفته بود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول