اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان:

اوقاف متولی نگهداری بنا‌های تاریخی و میراثی نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: اصل بنا‌هایی مانند مسجد امام (ره) و مدرسه چهارباغ موقوفه بوده و اوقاف و امور خیریه متولی نگه‌داری بنا‌های تاریخی و میراثی نیست و حفظ و نگهداری این بنا‌ها بر عهده میراث فرهنگی قرار دارد.

اوقاف متولی نگهداری بنا‌های تاریخی و میراثی نیست
حجت‌الاسلام حسین اژدری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی باید نگه‌داری از بنا‌های تاریخی را به صورت مناسب انجام بدهد، اظهار داشت: حفظ و نگه‌داری این بنا‌ها از ابتدا تا انتها به عهده میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میراث فرهنگی اصفهان بدون سرپرست است، اضافه کرد: این نهاد مهم در اصفهان از مدت‌ها پیش توسط معاونت آن اداره می‌شود و مسئولان استان باید این موضوع را برطرف کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اظهارات ناصر طاهری به عنوان معاون میراث فرهنگی در مورد وضعیت مدرسه چهارباغ اصفهان تاکید کرد: اظهارات طاهری نشان می‌دهد که وی از نوع فعالیت‌های اوقاف و امور خیریه مطلع نیست و حفظ و نگه‌داری این نوع از بنا‌ها جزو وظایف و فعالیت‌های اوقاف به شمار نمی‌رود.
وی به ضد و نقیض بودن اظهارات وی در مورد متولی رسیدگی به وضعیت مدرسه چهارباغ اصفهان اشاره کرد و افزود: طاهری در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره دارد که اگر چه مدرسه تاریخی چهارباغ در فهرست میراث فرهنگی کشور قرار دارد اما مسئولیت نگه‌داری از این بنا بر عهده اوقاف و امور خیریه است.
اژدری در پاسخ به اظهارات معاون میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: اگر مدرسه چهارباغ یک بنای تاریخی و میراثی است بر اساس آیین‌نامه آن و مصوبه شورای امنیت ملی نگه‌داری از بنا‌های تاریخی به صورت مستقیم نیز بر عهده میراث فرهنگی قرار دارد.
وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه در نگه‌داری عین بنا‌های تاریخی هیچ دخالتی نمی‌کند، ادامه داد: اظهارات وی در مورد ثبت مدرسه چهارباغ به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی در میراث فرهنگی و اداره آن توسط اوقاف و امور خیریه به صورت کامل متعارض است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه طاهری تفاوت میان سازمان و اداره کل را نیز نمی‌داند، بیان داشت: اوقاف و امور خیریه به عنوان اداره کل محسوب می‌شود در صورتی که وی در صحبت‌های خود اظهار داشته است که هزینه نگه‌داری این بنای تاریخی به صورت سالانه به سازمان اوقاف و امور خیریه اصفهان پرداخت می‌شود.
وی گفت: در جایی از صحبت‌های معاون میراث فرهنگی اصفهان از این بنای تاریخی به عنوان مدرسه و در جایی دیگر به عنوان یک مسجد تاریخی نام برده شده است و میراث فرهنگی باید مسجد یا مدرسه بودن این بنا را مشخص کند.
اژدری با اشاره به عدم پرداخت وجوهی از سوی میراث فرهنگی به اوقاف و امور خیریه در این زمینه اظهار داشت: میراث فرهنگی در صورت وجود این موضوع اسناد خود را در ارتباط با پرداخت هزینه نگه‌داری این بنای تاریخی به اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه ترمیم مدرسه چهارباغ توسط خود این نهاد صورت گرفته است، اضافه کرد: مدت کوتاهی از این موضوع نگذشته است و میراث فرهنگی باید دلیل ریخته شدن کاشی‌های این مدرسه تاریخی را در مدت زمان کوتاه پس از ترمیم آن بررسی کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه اصل مدرسه تاریخی چهارباغ موقوفه است، تصریح کرد: اصل بنا‌هایی مانند مسجد امام (ره) و مدرسه چهارباغ موقوفه است و اوقاف و امور خیریه اوقاف متولی نگه‌داری بنا‌های تاریخی و میراثی نیست اما حفظ و نگه‌داری این بنا‌ها بر عهده میراث فرهنگی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میراث فرهنگی اصفهان بدون متولی مانده است، ادامه داد: اوقاف و امور خیریه به دنبال تفاهم و همکاری با این اداره است و حسن نیت اوقاف اصفهان در گذشته به میراث فرهنگی ثابت شده است.
اژدری تاکید کرد: پرداخت 250 میلیون تومان در ابتدای سال جاری توسط این اداره در راستای ترمیم درب ورودی مسجد جامع اصفهان نشان‌دهنده تعامل و همکاری اوقاف با میراث فرهنگی است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول