اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران:

ایران جزو 10 وارد کننده بزرگ شکر در جهان است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران و مدیرعامل شرکت قند همدان گفت: شکر محصولی استراتژیک برای دولت‌ها محسوب می‌شود و ایران جزو 10 کشور وارد کننده بزرگ شکر در جهان است.

ایران جزو 10 وارد کننده بزرگ شکر در جهان است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد قزوین، مسعود هنرور در همایش باشگاه پژوهشگران واحد قزوین با عنوان "صنعت قند چالش‌ها و دور نما" بیان کرد: شکر محصولی استراتژیک برای دولت‌ها محسوب می‌شود چرا که شکر موتور محرکه مواد غذایی بوده و اگر یک مقدار قیمت این محصول گران شود در قیمت همه مواد غذایی تأثیرگذار خواهد بود.
وی به وضعیت تولید، مصرف و ذخیره شکر در ایران و جهان اشاره کرد و افزود: از سال 1998تا 2010 میلادی مقدار مصرف و تولید شکر در دنیا 150 میلیون تن بوده که به دلایل استراتژیک همیشه باید ذخیره مناسبی برای این محصول وجود داشته باشد که این میزان در دنیا 50 میلیون تن به غیر از مصرف و تولید شکر است .
استاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران ادامه داد: متأسفانه وقتی صحبت از آمار مصرف شکر در ایران اعلام می‌شود؛ منظور مصرف مستقیم مردم نیست بلکه میزان عمده‌ای از این آمار در صنایع مختلف غذایی مصرف می‌شود.
وی اعلام کرد: بیشتر محصول شکر در ایران از چغندر قند تولید می‌شود و میانگین سالانه تولید چغندر قند در ایران 35 ملیون تن است که در کشور همسایه ترکیه 45 میلیون تن و کشور فرانسه 60 میلیون تن است.
هنرور به چالش‌های این صنعت در  کشور اشاره کرد و گفت: عدم شناخت صحیح مهندسان کشاورزی از محصولی به نام چغندر قند، هدر دادن بخش قابل توجهی از محصول چغندر به دلیل انتقال نادرست به کارخانه، عدم تأسیس کارخانه‌های جدید قند و فرسایش کارخانه‌های قدیمی و عدم بازدهی مناسب از موانع پیش روی توسعه این محصول استراتژیک در کشور است.
وی گفت: صنعت قند در ایران 116 سال قدمت دارد و با وجود 49 کارخانه قند و نیشکر، اشتغال مستقیم 200 هزار نفر و یک میلیون نفر به صورت غیر مستقیم و گستردگی در 17 استان در ایران مهجور واقع شده است.
در ادامه علی رضا گرامی پور استاد دانشگاه آزاد قزوین در خصوص تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در صنایع قند و شکر در ایران مطالبی ارائه کرد.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول