اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

روحانیون احکام شرعی را برای مردم تبیین کنند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: روحانیون احکام شرعی را در حوزه‌های مختلف از جمله زکات برای مردم تبیین کنند.

روحانیون احکام شرعی را برای مردم تبیین کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله هادی باریک بین یکشنبه شب در جلسه ستاد احیای زکات استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، بیان کرد: در قرآن کریم موارد مصرف صدقات ذکر شده است که ابتدا فقرا است و سپس مساکین یعنی کسانی که در خانه افتاده‌اند و هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و مشمول صدقه می‌شوند.
وی ادامه داد: سومین موارد مصرف زکات کسانی است که زکات را جمع‌آوری می‌کنند و سپس کسانی است که باید دل‌هایشان را به دست آورد برای نمونه اگر به غیر مسلمانی کمک کنیم وی مسلمان می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: مورد دیگر در مصرف صدقات برای آزاد کردن برده است که در گذشته برده بسیار بود، مصرف بعدی زکات برای بدهکاران و سپس فی سیبل‌الله و بعد از آن ابن سبیل است که از زکات می‌توان برای این موارد استفاده کرد.
وی افزود: ما باید دقت کنیم همانطور که در قرآن بیان شده عمل کنیم و در خصوص صدقات نیز این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
باریک بین تصریح کرد: افزایش زکات استان از 10 میلیون تومان در سال 84 به نزدیک به 4 میلیارد تومان ناشی از تلاشی است که جای تشکر دارد و همتی است که روحانیون و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام داده‌اند و اگر این موضوع برای مردم به خوبی گفته شود، مردم ما مردمی متدین هستند و نسبت به پرداخت زکات اقدام می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه روحانیون قرار گیرد این است که احکام زکات باید برای مردم بیان شود و در واقع ما احکامی را داریم که باید برخی هر هفته و حتی برخی هر روز گفته تا نهادینه شود بیان این احکام نیز برای روحانی توفیق می‌آورد.
در ادامه فرماندار شهرستان قزوین اظهار کرد: در 32 سال بعد از انقلاب، وظایف و تشکیلات مختلفی راه افتاده است که یکی از تشکیلات موفق ستاد زکات است که با وجود اینکه بودجه‌ای ندارد ولی مسئولان در جلسات این ستاد در استان با جدیت شرکت کرده و با علاقه کار را دنبال می‌کنند.
سعید میربها افزود: این ستاد بعد از سه سال عملکردی چند 100 برابر داشته است زیرا کسانی که در این ستاد فعالیت می‌کنند انگیزه مادی وجود ندارد و در خصوص شرکت در جلسات نیز هیچ اجباری وجود ندارد ولی مدیران دستگاه‌ها در جلسات ستاد احیای زکات استان حاضر شده و در راستای ترویج فرهنگ زکات تلاش می‌کنند و این نشان می‌دهد که زکات امری الهی است.
وی عنوان کرد: ما در شهرستان قزوین نیز در موضوع زکات سعی کرده‌ایم که این بحث به خوبی نهادینه شود و مردم با این وظیفه دینی هرچه بیشتر آشنا شوند و در این راستا نیز دولت مشوق‌هایی را به کار گرفته است که البته مقرر است شیوه مشوق‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول