اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه:

کمی بودن پژوهش‌ها کاربرد آنها را کاهش داده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: کمی بودن پژوهش‌ها و معیارهای ارزیابی آن مانند تعداد مقالات و پژوهش‌ها سبب شده است کاربردی بودن و عملاً مفید بودن آنها کاهش یابد‌.

کمی بودن پژوهش‌ها کاربرد آنها را کاهش داده است
سینا زرشکی مدرس کارگاه‌های هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در ارزیابی کلی از وضعیت پژوهش در کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر توجه بیشتری به بخش پژوهش در کشور شده است و روند رو به رشدی دارد‌.
وی اضافه کرد: کمی بودن پژوهش‌ها و معیارهای ارزیابی آن مانند تعداد مقالات و تعداد پژوهش‌ها سبب شده است کاربردی بودن و عملاً مفید بودن آن‌ها کاهش یابد‌.
مدرس دانشگاه صنعتی کرمانشاه با اشاره به اینکه اغلب پژوهش‌های صورت گرفته بر‌اساس نیاز جامعه است، ادامه داد: هر چند پژو‌هش‌های غیر کاربردی نیز با هدف تولید مقالات در سطح بین‌المللی صورت می‌گیرد که کم‌تر مورد نیاز و استفاده جامعه داخلی است.
زرشکی مهم‌ترین موانع پیش‌روی پژوهشگران کشور را عدم تخصیص بودجه‌ به صورت درست و نبود اطلاع‌رسانی کافی در مورد اولویت‌های پژوهشی عنوان کرد. 
وی درباره ارتباط  صنعت و دانشگاه در امر پژوهش تصریح کرد: در حال حاضر این ارتباط بسیار کم بوده و شعار‌گونه است؛ البته ‌بیشتر صنعت در این زمینه کوتاهی کرده و دانشگاه علاقه بیشتری نشان می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه خاطرنشان کرد: با کاربردی شدن پژوهش‌ها انتظار می‌رود تمایل صنعت به ارتباط بیشتر با دانشگاه افزایش یابد.
زرشکی درباره اینکه نظام آموزشی کشور تا چه حد دانش‌آموزان و دانشجویان را پژوهشگر به بار می‌آورد، گفت: نظام پژوهشی بالعکس نظام آموزشی دارای چار‌چوب قانونمندی نیست؛ لذا کاملاً سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود و بستگی به محیط‌های دانش‌آموزی و دانشجویی مختلف دارد.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با اعمال قوانین و تشویق‌هایی در این عرصه می‌توان محیط‌های آموزشی را به سمت پژوهش بیشتر سوق داد.
سینا زرشکی عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی با ارائه مقاله و سخنرانی در کنگره بین‌المللی غشاءها و فرایندهای غشائی (ICOM2011) که از 23 تا ۲۹ جولای در کشور هلند برگزار شد، شرکت کرده است.
این کنفرانس معتبرترین کنفرانس بین‌المللی در زمینه فرایندهای غشائی بوده که هر سه سال یکبار با حضور پژوهشگران برجسته در این زمینه برگزار می‌شود و ICOM بعدی در کشور چین و در سال ۲۰۱۴ خواهد بود.
در راستای افزایش همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه صنعتی کرمانشاه، وی در حاشیه این کنفرانس به دعوت هیئت رئیسه فدراسیون اروپایی مهندسی شیمی و به عنوان نخستین نماینده از کشور ایران در جلسه این فدراسیون با حضور حدود ده نفر از کشورهای بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و … شرکت کرده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول