اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موفقیتی دیگر با وجود تحریم‌ها در قلب کویر؛

تصفیه‌خانه شیمیایی در ایران بومی‌سازی شد

خبرگزاری فارس: معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از بومی‌سازی آخرین فناوری دنیا در زمینه تصفیه‌خانه شیمیایی در ایران با کمک متخصصان این استان در حالی خبر داد که کشورهای مختلف در حال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان هستند.

تصفیه‌خانه شیمیایی در ایران بومی‌سازی شد
محمد بیجاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در حاشیه بازدید معاون عمرانی فرماندار بیرجند از تصفیه‌خانه آب شرب این شهرستان با اشاره به استفاده از فناوری سختی‌گیری آب (pr) در این واحد آن را نخستین مورد استفاده از این نوع فناوری در کشور دانست و گفت: این چنین تصفیه‌خانه‌ای در خاورمیانه بی‌نظیر است.
وی با اشاره به تکنولوژی استفاده شده در این واحد ادامه داد: این تکنولوژی در ایران موجود نبوده و ما آن را از کشور هلند وارد کرده‌ایم و اینکه این تکنولوژی بومی‌سازی شده و ما توانایی ساخت اینچنین تصفیه‌خانه‌ای در نقاط دیگر کشور را نیز داریم.
بیجاری با اشاره به پیشرفت 90 درصدی فاز یک تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، گفت: این تصفیه‌خانه نخستین تصفیه‌خانه شیمیایی کشور است.
 
* تفاوت منحصر به فرد تصفیه‌خانه شیمیایی بیرجند با دیگر تصفیه‌خانه‌ها
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با نوع فعالیت این تصفیه‌خانه و وجه تمایز آن با سایر تصفیه‌خانه‌ها ابراز داشت: این تصفیه‌خانه از دو واحد اسمز معکوس(RO) و سختی‌گیری آب (PR) تشکیل شده که استفاده از واحد سختی‌گیری آب موجب کاهش پساب تصفیه آب از 160 لیتر در ثانیه به 50 لیتر در ثانیه می‌شود، که این موضوع موجبات استفاده بهینه از آب زیرزمینی را فراهم می‌آورد.
بیجاری با اشاره به آغاز این طرح از سال 1386 گفت: ظرفیت فاز اول این طرح 640 لیتر بر ثانیه است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در صورت اتمام فاز اول و اضافه کردن فاز دوم در آینده، این تصفیه‌خانه توان تصفیه 920 لیتر آب در ثانیه را خواهد داشت.
وی طرح آبرسانی به شهرستان بیرجند را شامل انتقال آب از دشت سربیشه به بیرجند، انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند، راه‌اندازی تصفیه‌خانه و مطالعه در مورد خطوط ارتباطی تصفیه‌خانه (انتقال آب تصفیه نشده از منابع به تصفیه‌خانه و انتقال آب تصفیه شده از تصفیه‌خانه به مخازن داخل شهر) برشمرد.
بیجاری اعتبارات اختصاص یافته این پروژه‌ها را بالغ بر 22 میلیارد تومان برشمرد و اعتبارات لازم به منظور اجرای کامل طرح آبرسانی به شهرستان بیرجند را 55 میلیارد تومان برآورد کرد.
 
* پایان طرح آبرسانی به بیرجند تا سال 94
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: اعتبارات اخذ شده در سال جاری بالغ بر 5 میلیارد و 400 میلیون تومان است که 4 میلیارد تومان آن از اعتبارات ملی و باقیمانده از اعتبارات استانی اختصاص یافته است.
بیجاری با اشاره به برنامه‌ریزی بودجه سال 91 گفت: تلاش خود را در راستای دریافت 8 تا 10 میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده معطوف کرده‌ایم که اعتبار لازم برای به سرانجام رسیدن فاز اول این طرح نیز همین حدود برآورد شده است.
وی اضافه کرد: در بهترین شرایط و با دریافت بیشترین اعتبار ممکن، قادر به پایان رساندن طرح آبرسانی به شهرستان بیرجند در3 سال آینده هستیم.
 
* آب بیرجند قابل شرب است، اما به دنبال گواراتر شدن هستیم
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آب بیرجند استاندارد است، عنوان کرد: آب بیرجند قابل شرب است و استانداردهای لازم برای شرب را داراست و دلیل استفاده از تصفیه‌خانه گواراتر و مطلوب‌تر کردن آب شهر بیرجند است.
بیجاری در مورد تجهیزات استفاده شده در تصفیه‌خانه بیرجند نیز اذعان داشت: تجهیزات مورد نیاز در بخش سخت‌گیری آب به طور کامل از داخل کشور تامین شده، اما بخش عمده از تجهیزات مورد نیاز بخش اسمز معکوس (چیزی بالغ بر 85 درصد) از خارج از کشور تامین شده است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول