اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمتر از 2 سال در فارس صورت گرفت؛

صرفه‌جویی 20 میلیارد تومانی در بیماری‌های ژنتیک

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیک در کمتر از دو سال موجب صرفه‌جویی حداقل 20 میلیارد تومان در هزینه‌های درمانی و مراقبتی استان فارس شد.

صرفه‌جویی 20 میلیارد تومانی در بیماری‌های ژنتیک
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین فرامرزی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اجرای برنامه پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیک شامل تالاسمی ماژور فنیل کتونوری و کم‌کاری مادرزادی تیروئید، از ابتدای سال ۸۹ تا پایان مهر ماه سال جاری از بروز ۱۸۸ مورد تالاسمی ماژور و شش مورد بیماری فنیل کتونوری (PKU ) در استان فارس پیشگیری شد.
فرامرزی افزود: در همین راستا ۱۶۵ نوزاد مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید نیز شناسایی شدند و پیش از بروز عقب‌ماندگی ذهنی در درمان و مراقبت‌های لازم قرار گرفتند.
وی ابراز داشت: این پیشگیری‌ها با انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج، تشخیص قبل از تولد و غربالگری نوزادان در بدو تولد با صرف هزینه حدود 300 میلیون تومان امکان‌پذیر شده است در حالی که در صورت بروز این بیماری‌ها حداقل 20 میلیارد تومان باید صرف هزینه‌های درمانی و مراقبتی این افراد می‌شد.
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس برآورد هزینه اعلام شده از وزارت بهداشت به ازای هر سال، 10 میلیون تومان صرف هزینه‌های درمانی و مراقبتی هر بیمار تالاسمی ماژور می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: همچنین هزینه نگهداری ماهانه هر بیمار مبتلا به (PKU ) که با عقب‌ماندگی ذهنی متوسط تا شدید مواجه باشد در مراکز نگهداری دولتی حداقل 300 هزار تومان است.
فرامرزی ادامه داد: با توجه به توصیه‌های متخصصان و انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج، تشخیص قبل از تولد و غربالگری نوزادان در بدو تولد می‌توان با هزینه‌ای کمتر در راستای پیشگیری اقدام کرد.
وی تصریح کرد: برآورد صورت گرفته از هزینه‌های مورد نیاز این گونه بیماران فقط مربوط به هزینه‌های درمان و مراقبت است در حالی که تبعات روحی و روانی و ساعات کار از دست رفته در نظر گرفته نشده است.
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین ابراز داشت: با توجه به هزینه صرف شده در این پیشگیری‌ها که حدود 300 میلیون تومان بوده به این نتیجه می‌رسیم که هزینه اثربخشی این برنامه‌ها که منجر به پیشگیری شده در حد بسیار مطلوبی است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول