اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه کردستان:

اختصاص اعتبار دستگاه‌های اجرایی به پژوهش پیگیری شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه کردستان خواستار پیگیری اختصاص اعتبار 5/0 تا سه درصدی دستگاه‌های اجرایی به پژوهش شد.

اختصاص اعتبار دستگاه‌های اجرایی به پژوهش پیگیری شود
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عبدالله سلیمی شنبه‌شب در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش و نشست آموزشی مدیریت تحقیق و توسعه ویژه مدیران استان در سنندج، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کمی در زمینه علمی دارای جایگاه رفیعی است، اظهار داشت: تاکنون 127 هزار سند علمی در کشور منتشر شده که  تنها 2 هزار سند آن مربوط به قبل از انقلاب است.
سلیمی با بیان اینکه ایران اسلامی رتبه 22 را از نظر علمی در میان سایر کشورهای جهان دارد، تصریح کرد: در سال 2010 تعداد 21 هزار رو 46 سند علمی از ایران منتشر شد.
وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال 2011 نیز 11 هزار سند علمی از کشورمان منتشر شده که اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند جایگاه و رتبه تولید علم در ایران ارتقای خوبی پیدا خواهد کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان اعلام کرد: تمام اسنادی که در سال 2010 به ثبت رسیده یک میلیون و 875 هزار و 972 سند بوده که سهم ایران تقریبا 2/1 درصد است.
سلیمی تبدیل علم به ثروت را تاز سیاست‌های وزارت علوم ذکر کرد و گفت: در این راستا وزارت علوم برنامه‌هایی همانند راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها را برعهده دارد.
وی مراکز رشد را کلید توسعه برای پارک‌های فناوری دانست و خاطرنشان کرد: چند سالی است که در دانشگاه کردستان مرکز رشد راه‌اندازی شده و در حال حاضر 17 شرکت را پشتیبانی می‌کنیم.
وی به تعداد زیاد متولیان بحث پژوهش و تحقیق اشاره کرد و افزود: ماهیت پژوهش‌ها با هم متفاوت بوده و اداراتی که مسئول این امر هستند وظایف و رسالتشان با هم فرق می‌کند.
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان ادامه داد: ادارات و ارگان‌های متولی پژوهش نباید احساس رقابت کنند بلکه باید درصورت وجود معضلات و مشکلات عالمانه و با تدبیر همگانی درصدد رفع آن‌ها باشند.
سلیمی با تاکید بر پیگیری جدی‌تر اختصاص 5/0 تا سه درصدی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پژوهش اظهارداشت: تخصیص این میزان اعتبار در آخرین جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری آیین‌نامه اجرایی آن مصوب شده  و باید این اعتبارات به نحو احسن صرف پژوهش شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 9 مقطع دکترا و حدود یک‌هزار و 400 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند.
وی خواستار استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی موجود در دانشگاه‌های استان در راستای توسعه و پیشرفت همه جانبه کردستان شد.

* چاپ مقالات در مجلات کشورهای خارجی با هزینه های گزاف از دست دادن سرمایه ملی است

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان گفت: چاپ مقالات با هزینه‌های زیاد در مجله‌های مختلف سایر کشورها از دست دادن سرمایه ملی است.
سلیمی افزود: رونوشت‌برداری از تحقیقات انجام‌ شده دیگران نیز موجب لطمه‌های زیادی به اعتبار و جایگاه علمی افراد می‌شود و لذا باید این امر مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
وی به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 138 عنوان مقاله ISI و 62 عنوان مقاله علمی پژوهشی‏ توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه منتشر شده است.
وی در ادامه افزود: در سال جاری هم 154 مقاله ISI و 40 مقاله مقاله علمی پژوهشی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه منتشر شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان امسال به 240 مورد برسد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول