اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کشور:

ایران مقام هشتم جهان را در تولید مرکبات دارد/ باغ مرکبات سالم در مازندران وجود ندارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: بر اساس آمار ارائه شده، ایران مقام هشتم جهان را در میزان تولید مرکبات کسب کرد و از این نظر با ایتالیا که در مقام هفتم جهان جای دارد در حال رقابت است.

ایران مقام هشتم جهان را در تولید مرکبات دارد/ باغ مرکبات سالم در مازندران وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، سید وحید علوی بعدازظهر امروز در همایش علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با اشاره به شیوع نوع عامل ویروسی مولد بیماری لکه حلقوی مرکبات از طریق روش‌های سرولوژیکی و مولکولی در باغات شرق مازندران اظهار داشت: این بیماری به دو شکل قابل تشخیص است.
 
 
* بیماری قیمت و میزان تولید مرکبات را به شدت کاهش داده است
 
وی افزود: مرکبات آلوده به این ویروس در گذشته به شکل پوسته پوسته شدن تنه میوه برای نخستین بار در سال 1353 در ساری مشاهده شد و در سال 1380 مجددا به شکل تازه‌ای طغیان کرد.
علوی با اشاره به علامت تاول‌گونه که در محل برش تاول صمغ زیادی ترشح می‌شود را از علائم این بیماری در باغات مرکبات شهرستان قائمشهر عنوان کرد و افزود: این بیماری قیمت و میزان تولید مرکبات را به شدت کاهش داده است.
 
* ایران مقام هشتم جهان را در تولید مرکبات را کسب کرد
وی همچنین گفت: نوع دیگر این بیماری در باغات مرکبات شهرستان ساری شیوع پیدا کرده که در محل ناف میوه سبز تا زمان زرد شدن حلقه‌های سبزی به وجود می‌آید که تقارن میانی میوه را برهم زده و باعث ریزش 20 درصد بار درخت قبل از رسیدن می‌شود.
این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده، ایران مقام هشتم جهان را در میزان تولید مرکبات کسب کرد و از این نظر با ایتالیا که در مقام هفتم جهان جای دارد در حال رقابت است.
 
* در دنیا محصول اختصاصی از نوع  مرکبات ایرانی نداریم
وی تصریح کرد: ما در دنیا محصول اختصاصی از نوع  مرکبات ایرانی نداریم و این رتبه‌بندی به مجموعه مرکبات کشور اختصاص دارد.
علوی با اشاره به سه منطقه کشت مرکبات در استان‌های شمالی، جنوبی، جنوب شرقی و غربی، سهم  تولید مازندران را که رتبه نخست سطح زیر کشت مرکبات کشور را داراست  1.7 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با توجه به موقعیت آب و هوایی مازندران، میزان تولید مرکبات در این استان 17 تن در هکتاراست در حالی که در کشورهای اروپایی بین 40 تا 50 تن در هر هکتار مرکبات تولید می‌شود.
 
 
* اغلب باغات به یک یا چند بیماری ویروسی آلوده هستند

 
وی یکی از علل پایین بودن میزان تولید در مازندران را عدم توجه به نهال و به ویژه عاری بودن آنها از بیماری‌های ویروسی و شبه ویروسی ذکر کرد و گفت: در باغات مرکبات مازندران باغی که تمامی درختانش سالم باشند وجود ندارد و اغلب باغات به یک یا چند بیماری ویروسی یا شبه ویروسی آلوده هستند.
علوی خاطرنشان کرد: بیماری پسوروز گروهی از ویروس‌های مشابه را تشکیل می‌دهند که بر اساس گروه‌بندی منطبق با علائم اختصاصی کشور ایران است و ما آن را برای مرکبات نژاد ایرانی تعریف کردیم.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول